Noget om madkultur

I dag læste jeg at ‘dagene er talte for rucula og fromage frais’ i Danmark. At man simpelthen holder op med at spise visse produkter, fordi man ikke længere bliver opfordret til det. Det bekræfter i den grad en min egen teori om den danske madkultur; danskerne har så travlt med at afprøve alle verdens spiser, at de helt glemmer hvor de kommer fra. Nogle gange når jeg bliver spurgt, hvad man spiser i Danmark, bliver jeg helt i tvivl. Hvad er det egentlig? For pludselig er det naan-brød og tandoori eller også er det blåbær. Så er det grød og ramsløg, som bliver skyllet med Somersby i rigelige mængder. Og tilbudsaviserne bugner af alle de lækre, smarte og ikke mindst eksotiske varer som er oppe i tiden.
Selvfølgelig ved vi alle hvad godt, traditionel danske mad er, men det er jo praktisk talt aldrig på menuen, så hvor traditionelt kan det blive ved med at være? Og skal man absolut værne om det?

81715069
Da jeg kom til Spanien synes jeg maden var utrolig traditionel. Alt var spansk. Og det var ikke nye, fikse opskrifter baseret på lightprodukter. Det var oldgamle opskrifter, som de tilberedte det dengang det hele begyndte. Med olivenolie i rigelige mængder, for det er sundt og livsnødvendigt. Jeg synes, det var meget gammeldags men spændende. Nu har jeg vænnet mig til det traditionelle. Det er basalt og baseret på simple råvarer, som altid er tilgængelige. Selvfølgelig spiser jeg ikke stuvninger, supper og andet sammekog hver dag, men det hænder ofte.

Min pointe er, at jeg synes danskerne skal passe bedre på vores madkultur, og ikke gå så meget op i, hvad der er på mode i supermarkederne. Selvføgelig skal det hele ikke gå op i persillesovs, flæskesvær og klar suppe, men jeg vil så nødigt se, at det hele blive skubbet helt ud af billedet, fordi nogen dikterer noget andet.

17 tanker om “Noget om madkultur

  1. Det er utroligt tankevækkende, hvad du skriver, Fisker! Jeg har faktisk ikke tænkt i de baner – men jeg synes, du har ret. Jeg har reolerne fulde af gamle opskrifter og bruger dem aldrig – men det er jo forkert. Min mor og mormor var husholdningslærere, og det er synd at forkaste alt det, de lærte videre …

  2. En del af den danske befolkning har altid været utrolig autoritets tro, hvilket bevirker at nogle tror på næsten alt hvad de hører og læser. I en uge står der i avisen, at det er farligt at spise kylling – efter at det skulle have været sundt spise i mange hundrede år ???
    Og så kan man pludselig dø af at drikke cola (OK du skal drikke flere hundrede om dagen, før at det bliver aktuel, står der til sidst i artiklen og med småt).

    Vi mangler rigtig nok mere dansk mad – og det er godt! Måske er det ikke det sundeste iverden, men man behøver jo ikke spise det hver dag, vel! Det vil være synd og skam hvis den del af den danske kulturarv skulle dø.

    Til et slotsbryllup i Frankrig har jeg oplevet, at bryllupsmiddagen var dansk – lavet helt fra bunden. Så kan man jo diskutere om man skal have dansk mad I FRANKRIG,
    men det betyder dog, at der fortsat er nogle som værdsætter rigtigt dansk mad.

  3. Madame, jeg er glad for at det saetter noget i gang. Jeg ser det maaske mere tydeligt, fordi jeg kun er i Danmark to-tre gange om aaret. Frem med kogeboegerne 😉

    June, det taenkte jeg nok 😉

    lene, tak for det. Jeg elsker ogsaa budding, men tro det eller lad vaere, det er i Spanien at jeg har faaet oejnene op for det (paa den spanske maade) 😉

    lavanda, velkommen til! Jeg er helt enig med dig. I det hele faktisk!

    Trunte-mor, aldrig! 😀

  4. Hm, er faktisk ikke ret vild med det traditionelle danske køkken og har aldrig været det. Har f.eks. aldrig spist brun sovs, hvilket min mormor syntes var meget underligt. Hun blev vist også noget skuffet, da jeg flyttede hjemmefra og hverken ville have syltede asier, rødbeder eller agurker med. Til gengæld har jeg siden barndommen elsket budding 🙂

  5. Jeg er helt enig med dig – og det er pudsigt som madkulturen håndhæves meget mere her sydpå end i Danmark!? Jeg spiser da heller ikke traditionel belgisk/fransk mad hver dag – men jeg spiser det nok mere end en gennemsnitsdansker spiser traditionel dansk mad. Det er basal mad men med gode råvarer og ikke alt for mange fancy ingredienser.

    Det er uden tvivl også derfor, at der hernede stadig er overflod af traditionelle brasserier – hvor de fleste kroer i DK er ombygget til pizzeriaer!

  6. Det er slet ikke til at finde et sted – f.eks i København, hvor man kan få traditionel dansk mad, såsom stegt flæsk og persillesovs 😦

  7. @ Lavanda
    Der er flere steder i København, hvor der er stegt flæsk og andre danske klassikere på spisekortet, fx Rio Bravo, Gefärlich og Restaurant Vita.

    Jeg er ikke selv den store tilhænger af det danske køkken, som jeg tit synes bliver en tam og smagløs omgang. Hvide kartofler, sovs, farsmad, kål, steg og masser af svinekød. Det bliver bare aldrig mine hofretter. Jeg holder dog meget af gule ærter, der laves fra bunden med godt med frisk timian – og hjerter i flødsovs med kartoffelmos til. Og syltede ting som asier og rødbeder er da også med på hitlisten. Jeg er altså ikke absolut modstander mod de traditionelle danske retter, men jeg synes bare det meget tit er kedelig mad.
    Jeg holder meget af krydderier og det er selvfølgelig en af årsagerne til, at specielt det danske vinterkøkken bare ikke falder i min smag. Bevares, man kan i dag få krydderurter, der er tvangsdrevne hele året, men de smager jo ikke af nær så meget som dem, der er dyrket udendørs.

    Så nej, jeg synes ikke, man skal tvinge nogen til at holde liv i gamle danske retter, bare fordi de er gamle og danske. Madkultur skal have lov at udvikle sig.

  8. Jeg er fuldstaendig enig i at madvanerne i Danmark drives af marketingsinteresser (man kan vel naermest ikke tale om vaner, saa hurtigt udskiftningen sker). Paa den anden side synes jeg generelt stadigvaek, efter mere end 7 aar i Spanien, at maden er ensartet. Der kommer aldrig noget revolutionerende paa bordet. Og hvis der goer, saa er det noget der var paa mode i DK for ti aar siden. Men det goer ikke saa meget, for den spanske mad smager jo dejligt!

  9. Jeg holder utroligt meget af den danske traditionelle mad (lige med undtagelse af brun sovn og kartofler). Jeg kan sagtens finde på at lave hvidkålssuppe, frikadeller og stuvet hvidkål/blomkål, Vendsysselsk grønlang kål, medister og brunede kartofler, brændende kærlighed, karbonader… jamen jeg kunne blive ved og mine tænder løber i vand ved tanken.

    Måske er det også noget egnsbestemt. Jeg mener… jeg bor lidt ude på landet og her falder vi altså ikke i svime over rå fisk pakket ind i tang. Københavnersnobberi er vi nok nærmere tilbøjelig til at kalde det heroppe 🙂

    I aften skal vi dog have en moderne pebersuppe med kylling, flødeost og godt brød til.

    God fredag og god weekend til jer dernede.

  10. Grønlandsposten, jeg er sikker på din mormor havde et lager klar til dig 😉 Dansk mad er måske ikke så spændende som så meget udenlandsk mad, og måske er det derfor danskerne er så nemme at overbevise.

    Nille, jeg tænkte nok, at du ser det samme som jeg 🙂

    Lotte, men udvikler den sig på den rigtige måde, hvis det er supermarkederne som dikterer hvad du skal købe?

    anja, du har helt ret. Der sker ikke de store revultioner i spansk mad, men den er god 😀

    Mette, grønlangkål! Slurp, nu kan jeg slet ikke vente til jul 🙂

  11. Jeg ved det ikke…jeg er ikke en af dem, der lader mig påvirke ret meget. Jeg får ikke reklamer og jeg handler de fleste grønsager, krydderier, linser og ris hos mine lokale, mørklødede yndlingshandlende og det er langt hen ad vejen ting, som nok aldrig bliver trendy i supermarkedperspektiv, fordi det simpelthen er FOR eksotisk. Jeg elsker sweet potatoes, ocra, tamarind og den slags lækkerier, som man slet ikke kan købe i supermarkederne 😉 Så jeg er nok ikke den rigtige at spørge, men jeg vil gerne vælge at tro, at danskerne på trods af modefænomener og supermarkedsdiktatur også lader deres smagsløg råde og nøjes med at tage de trendy varer som en form for inspiration. Jeg er ikke nervøs for, at de gamle retter helt skal forsvinde – så ville der jo fx ikek være nogen grund til at genudgive Ingeborg Suhrs kogebog i anledning af jubilæet.

  12. Jeg ved ikke helt om du har ret. Jeg oplever ihvertfald i min egen familie og hos venner, at de gode danske retter aldrig helt forsvinder. Det kan godt være at vi gerne vil prøve noget nyt, men frikadeller, flæskesteg, dansk bøf med løg og ikke mindst grønlangkål med flæsk og medister til jul vil altid være en del af vores madkultur. Og jeg tror at mange almindelige familier spiser disse retter ofte, mine børn elsker det ihvertfald. Kartofler og brun sovs er altid et hit når det kommer på bordet hjemme hos hos.
    Så – jo vi vil gerne prøve nye retter, men de gamle traditionelle retter vil også være en del af vores madkultur.

  13. OK – der findesnogle få restauranter i København, hvor du kan få traditionel dansk mad, HVIS DU VED HVAD DE HEDDER OG HVOR DE LIGGER!
    Selv de fleste hotel concierger ved nemlig ikke, hvor man kan få Dansk med, så ……

  14. Har selv stået med problemet, hvad er typisk dansk? Smørebrød?
    Tror dog heller aldrig at Frikadellerne forsvinder, de er bare så heldige i Danmark at de har et stort udbud i supermarkederne, ikke som her i Spanien hvor alt er traditionel og er det impoterede varer så koster de en hel bondegård!

Skriv en kommentar