At undgå bureaukrati, sådan da

Jeg har et dansk kørekort. Det skal byttes lige over til et spansk. Så undgår man en masse bøvl, hvis det en dag skulle forsvinde. Man har nemlig ikke noget bevis på – nogen steder i verden – at man rent faktisk har et kørekort, hvis det skulle gå hen at ske. Men det er en helt anden bureaukratisk historie. Problemet ved overbytningen er bare, at det også er ret bøvlet at få det byttet lige over. Det går faktisk hen og kræver en fridag. Nok mest på grund af det spanske bureaukrati. Jeg er ikke vild med at skulle spilde en hel dag i en kø for et kørekort. Men det er der råd for.

Der hvor jeg arbejder, er vi tilmeldt en service, som ordner sådan noget bureaukratisk fnuller for os. Det koster ikke noget, og de sørger for, at papirene er de rigtige, at de er korrekt udfyldt og trækker nummeret til køen, venter og indleverer dem for mig. Så er der lige pludseligt et nyt kørekort. Det kan vi lide.

11 thoughts on “At undgå bureaukrati, sådan da

  1. Monstro de ogsaa lige kunne ordne mit oldnordiske koerekort, nu de er saa godt igang? Jeg har efterhaanden truet med at faa det lavet om i ehmmm… mindst 10 aar, men jeg kan saa godt lide at have mit ungpige billede i kortet. 🙂

  2. Efterhånden kræver sådanne ekspeditioner i DK, om ikke hele så ihvertfald halve fridage. Hvorfor det skal tage så lang tid, har jeg aldrig helt kunnet gennemskue – andet end at jeg jo altså kan tælle alt for mange, der skal ekspederes og alt for få til at gøre det … Måske der var en “professionsmulighed” dér … 😀

  3. Det fjogede er bare at med at spansk kørekort skal du have det fornyet hvert femte eller tiende år (kan ikke huske hvilket), mens det danske er gyldigt til du fylder 70. For øvirgt MÅ det danske politi da have en registrering af at du har kørekort. Det er jo ikke helt usædvanligt at folk får sjålet deres pung med kørekortet i?

  4. Tina, jeg er ikke sikker paa, at de er helt pjattet med at skulle omkring London, og slet ikke hvis det skal foregaa i tog 😉
    Jeg er sikker paa, at du ikke har forandret dig en brik siden dit foerste koerekortsbillede!

    et cetera, der er helt klart en forretningsmulighed i det. Hernede er der op til flere firmaer, som fikser saadanne sager – hvis ens arbejdspalds ikke er tilmeldt services, er det selvfoelgelig mod en klaekkelig betaling 😉

    Rikke, det gaar nok at skulle forny det lidt oftere, jeg sender dem jo bare afsted igen. Jeg kender flere danskere, som har mistet deres koerekort hernede. Det danske politi udsteder ikke et nyt, naar du ikke har bopael i DK, og det spanske er som sagt ret bureaukratisk, saa min beslutning er saadan set baseret paa op til flere eksempler. Jeg kan nemlig ikke undvaere koerekortet, hvis uheldet skulle vaere ude.

  5. Typisk bureaukrati både fra spansk og dansk side. Javier har mistet mange af sine dokumenter bla. DNI fordi han skal møde personligt op i Bilbao for at få det fornyet – og der har vi altså ikke været de sidste 6 år.

    Så vidt jeg ved undgår du desværre ikke selv at skulle afsted ved fornyelse af kørekortet – det indebærer nemlig bla. en synsprøve (hvilket sådan set er fornuftigt nok i forhold til de danske regler, hvor man ikke kontrollerer folk og deres evner en eneste gang fra de er 18 til 70!) Javier konverterede sit til at dansk af netop denne årsag.

  6. Rikke, det offentlige i Spanien er overhovedet ikke centraliseret paa nogen maade, ikke engang for spaniere. Der er en begyndende elektronik adgang, men det er ikke imponerende. Hvis en dansker bosiddende i Spanien mister sit koerekort, skal der indhentes bevis i DK paa, at man rent faktisk har et koerekort. Det dokument skal herefter legaliseres OG oversaettes til spansk, og der koster en paen slat penge.
    Det danske koerekortet bliver bare byttet lige over, der er ikke brug for nogen test i den forbindelse. Heldigvis!

  7. ha, det kunne da ellers være sjovt, hvis du skulle til en ny køreprøve. Jeg griner stadig af ordene “jeg kører….jeg kører” ha ha. Nej, jeg skal nok være sød nu….

    Men smart er det da, at andre klare sagerne for en. Det princip kunne man vel egentlig bruge flere steder…..

  8. Tør slet ikke tænke på det, har stadig mit danske kørekort og endda den gamle model!!! Det er dog blevet godtaget de gange jeg er blevet stoppet (for det undgår man IKKE i Spanien, vel?). Ved så ikke lige hvad der ville ske, hvis jeg bliver stoppet i Danmark??
    Her ville det også betyde en hel fridag for at få ordnet det, dejligt at din arbejdsplads hjælper, skulle måske tage en snak med din chef 😉

  9. Jeg fik besked af en snottet politibetjentshvalp paa Skive international Sherifkontor at jeg ikke kunne faa lavet mit koerekort om i DK, da jeg er “fraflyttet” ifoelge deres database. Det at de har udstedt kortet goer ingen forskel. Roevbananer! 🙂

  10. Sikke en fin service, I har Fisker – jeg kender også det irriterende ved al den tid, man må bruge på at gå på offentlige kontorer. Dejligt at du er fri for at bruge en fridag på det!

Skriv et svar

