Nyfundet økologi

Spanien er ikke et videre økologisk land. Det er faktisk ikke nemt at opdrive økologiske varer. Uden for de størrere byer er det nemmere at få adgang til hjemmegroet afgrøder, men i de større spanske byer er der ikke mange alternativer til økologi eller ikke-masseproduceret grønt og frugt. Der gik vist storproduktion i frugt og grønt for mange år siden, og så er den gennemsnitlige spanske husholdning måske heller ikke specielt fokuseret på økologi af forskellige grunde.

For noget tid siden så jeg et indslag i fjernsynet om en gård uden for Madrid, som udelukkende producerer økologisk frugt og grønt. De solgte det pr abonnement i forskellige kasser og til forskellige priser. Kasserne blev bragt ud en gang om uge til forskellige afhentningspunkter i centrum. Gården er et social projekt, som hedder Mil Historias, Tusind Historier, som har til formål at skabe jobs til personer, som på grund af deres sociale sitution, vil have svært ved at fungere på en ordinær arbejdsplads. Projektet underviser, forbereder og træner dets ansatte til, en dag, at kunne søge og påtage sig et job under almindelige omstændigheder.

Jeg har tilmeldt os en frugt- og grøntkasse på omtrent 4 kilo om ugen. Den koster 15 € og kan afhentes på vej hjem fra arbejde hver torsdag begyndende efter påskeferien. Der er mulighed for at revisere kassen hver lørdag via deres hjemmeside, og dermed ændre lidt på den, hvis der skulle være inkluderet noget, som man ikke får spist.

6 thoughts on “Nyfundet økologi

  1. Den udsendelse så jeg godt og blev helt misundelig, men vi kan nu godt købe økologisk på det lokale marked. Kunne også godt tænke mig de der fiskekasser som de kan bestille i Danmark, men frisk fisk har vi nu også mulighed for at købe.
    Håber du bliver glad for din kasse og så er det jo dejligt at man er med til at støtte et godt formål.

  2. Lene, jeg tror indslaget virkelig har sat gang i forretningen, for der er dælme mange afhentningssteder i Madrid. Jeg vil slet ikke mene, at her i Spanien er brug for ‘fiskekasser’, det er det normal udbud simpelthen for stort til. Dér har vi været meget heldige 😀

  3. Det bliver spændende at få den første kasse. Dejligt, at du endelig har fundet et sted med et wudmærket udvalg af øko varer.

    Rigtig god søndag til dig 🙂

  4. Det vel nok spændende at læse om projektet Mil Historias, Fisker – og dejligt med grøntsagskassen, I abonnerer på nu. Vi har også den slags abonnementer her, men jeg har aldrig selv prøvet at være tilmeldt, selv om jeg har set mange rose grøntsagskasserne til skyerne her i blogland.

    God søndag til dig!

  5. Marianne, jeg glæder mig. Det lover godt 🙂
    Nyd din søndag oven på en hård koncert…

    Madame, projektet bag gør ideen endnu bedre. Det var et held at jeg så det i fjernsynet. Senere har jeg fundet ud af, at der er andre gårde, som tilbyder det samme, men rent kommercielt.
    Rigtig god søndag til dig også 🙂

  6. Pingback: Sølvbeder « fisker & fernández

Skriv et svar

