‘Hjemmebag’

IKEA har rugbrød på karton. Man skal bare hælde vand i og ryste godt, og ud kommer der en fin, klæg rugbrødsdej. Lige til at smække ned i formen, stille til hævning og til slut ind i ovnen. Min ovn er ikke helt tilregnelig, men ud er kommet et ganske udmærket rugbrød.  Og det helt uden at skulle mosle med forskellige ingredienser, afvejning, røring, dej og skål.
Jeg får det for mig selv. Fernández synes rugbrød er totalt overvurderet og slet ikke at sammenligne med hvidt brød. Ikke engang af høflighed spiser han det. Det gør ikke noget, for så er der mere til min madpakke.
Brødet bliver skåret op og kommer i potionsposer i fryseren, ellers bliver det en for stor mundfuld at slås med ene kvinde. Og man skulle jo nødigt køre surt i det.

8 thoughts on “‘Hjemmebag’

  1. Jeg har også haft planer om selv at ville bage rugbrød, mens vi er afsted, men jeg har en fornemmelse af, at det kun kommer til at blive som en særlig treat en gang i mellem, da det jo desværre kræver lang bagetid og dermed en masse gas – som skal slæbes om bord i flasker og helst ikke skal løbe tør midt på oceanet 🙂 Men en gang imellem er jeg sikker på, at der vil komme til at dufte af nybagt rugbrød i kahytten. Uhhhmmmm….

  2. Lotte, den her metode er i hvert fald nem. Jeg har indtil nu ikke gidet bage rugbroed selv, fordi jeg ikke orker at fedte rundt med rugbroedsdej. Paa den her maade klarer det naermest sig selv, og det er ikke sidste gang, at jeg gaar i krig med det.
    Men du har helt ret, det tager lang tid og der skulle jo gerne vaere resourcer nok til at kunne spise indtil i naar fastland, men som en special treat smager det helt sikkert ogsaa 10 gange saa godt derude i verden 😀

  3. Det var søreme smart, Fisker – det har jeg ikke hørt om før 🙂 Gad vide om Ikea også sælger rugbrød på karton her i landet? Der er ikke noget så lækkert som et nybagt rugbrød – fx med varm leverpostej 🙂

  4. Det er simpelthen utroligt smart – især når man er langt fra dagligvarebutikker med rugbrød på hylderne … Nu får vi jo lige straks en IKEA lige om hjørnet “her på laget” – så skal det da lige tjekkes 🙂

  5. Madame, det er skide smart! Og det gode er at man kan ikke gøre det forkert og man skal ikke liiige have en pakke gær i køleskabet. Jeg ved faktisk ikke om IKEA i Danmark har sådan en madafdeling, men ellers mener jeg, at man kan købe Finax produkter i andre butikker 🙂

    et cetera, nemlig! Jeg plejer at købe rugbrød i Lidl, men det er slet ikke det samme som hjemmebagt, og de er for øvrigt begndt at svigte lidt med kvantiteten. Jeg kender også en, som glæder sig til bare at skulle køre til Skalborg for at IKEA-ose for fremtiden 😉

Skriv et svar

