Spanske finesser

Fernández har fået en julekurv i julegave af sin arbejdsplads. I sådan en spansk en af slagsen er der blandt andet en hel jamón ibérico.I dette tilfælde en lille én – altså forbenet af af grisen, hvorimod bagbenet udgør en stor én. Sådan en djævel skal spændes op på et skinkestativ, og hvert stykke skinke skal skæres i fine, små stykker med en dertil egnet kniv. En ualmindelig skarp kniv.

I Spanien er der folk, som er uddannet til det, og man kan faktisk tilmelde sig kurser, hvor man lærer at skære skinke på højt niveau. Det går også an uden kursus – måske bliver det ikke lige så smukt og måske bliver skinken en anelse maltrakteret set med professionelle øjne, men det går an. Forleden da dag jeg stod og skar skinke (det er faktisk ret meditativt), kom jeg til at tænke over spaniernes til tider overdrevne, men også dybt æstetiske, måde at præsentere og behandle deres traditioner og delikatesser på. Tænk at et griseben skal behandles med så meget kærlighed.
Faktisk er det ikke kun skinken, som behandles som det pureste guld. Sidra, som er en æblecider fra regionen Asturias i det nordlige Spanien, hældes op på en hel speciel måde for at dekantere cideren på den helt rigtige måde. Når først en flaske cider er åbnet er der ingen vej tilbage, proppen kan ikke sættes på igen. Manzanilla, som er en sherry fra den vestlige del af Andalusien, nærmest slynges ned i et lille sherry glas direkte fra tønden. Denne form for opskænkning bruges dog mest til fester og specielle lejligheder. Fernández og jeg havde for eksempel en venenciador de manzanilla til vores bryllup, som skænkede op til gæsterne under receptionen.

Spanierne er detaljernes land. Når det kommer til mad og drikkelse er intet overladt til tilfældighederne, og de elsker det. Og som indlemmet i sekten, kan man kan jo ikke andet end at være fascineret.

14 thoughts on “Spanske finesser

  1. Jeg er temmeligt facineret af hvordan de skænker sidra i Asturia… Flasken løftet højt i den højre hånd… glasset holdt lavt i den venstre… og “skænkeren” kigger lige ud og hælder… det hele kører på erfaring… og lyden angiver når der er hvad der skal være i glasset… og de rammer aldrig ved siden af… – det er en øvelse som jeg ikke mestre… men jeg drikker gerne en god sidra fra Asturien…

  2. Nej hvor er I heldige, der var ikke nogen jamón i vores kurv!
    Hvor har du ret i det med traditionerne mht. til mad og drikke, men det er også værd at værne om, for hvor spiser man så godt som i Spanien? 😉

  3. Annette, jeg er også fascineret af den teknik! Jeg arbejde engang sammen med en asturiano, som af og til medbragte sidra. Så fik den hele armen med at skænke for folket 😉

    Lene, jeg fik slet ikke nogen kurv! Men to er også lige i overkanten til to mennesker.
    Du har helt ret, der er ikke mange steder, som kan hamle op med Spanien på madfronten (nu lyder vi helt spanske 😉 )

  4. Saa er det jo her, jeg maa protestere :-)! Sidra´en, altsaa den rigtige af slagsen kommer selvfoelgelig fra regionen Guipuzcoa(Astigarraga), hvor jeg bor. Faktisk er sidrasaesonen lige startet i dag og varer frem til april. I denne periode er det en tradition at besoege diverse sidrahuse, hvor der diskes op med; tortilla de bacalao, bacalao con pimiento, chuleta, queso, nueces og selvfoelgelig fri sidra lige fra toenden! Man spiser staaende, saa det ikke tager laengere end hoejst noedvendigt at faa haeldt op i glasset! Behoever jeg at naevne, at jeg mestrer den svaere kunst at haelde op 🙂

    Fik jeg forresten ogsaa naevnt, hvor laekkert med lyder med den jamón 🙂 Det er simpelthen saa godt…

  5. Ha ha, ja der er vel kommet lidt “spansk blod” i vores åre 😉

    June, det lyder lækkert, jeg tror du har ret at det er svært at “hamle op” med jeres mad i det nordlige Spanien.

    • Ja, det er SAA laekkert – vi spiser konstant, og naar vi ikke spiser, snakker vi om, hvad vi skal have naeste gang :-). I Baskerlandet er der desuden deciderede “madklubber”, som man kan blive medlem af. Man medbringer selv maden, og saa er det saadan, at kvinder ikke er velkomne i koekkenet – saa vi plejer at laene os tilbage med et glas roedvin, mens vi bliver vartet op 🙂

      • Nej det lyder da rigtig dejligt 😉 , men sådan er mallorquinerne egentlig også specielt hvis man spiser flere sammen.

  6. Jeg tror, at det er lige som med franskmændene og belgierne og deres næsten religiøse forhold til mad. Det er noget vi slet ikke kender til i Norden, hvor mad mere har været et næringsmiddel end et nydelsesmiddel.

    Jeg elsker den respekt og ærbødighed for madvarer; og selvfølgelig er det ikke lige meget, hvordan en bestemt ting behandles, åbnes, berøres, spises sov.

    I de fransktalende lande synes jeg, at det er imponerende, hvordan man gang på gang kan sætte sig til et kæmpe bugnende bord – og samtalen ender ALTID på mad… det andet mad, eller det samme mad men tilberedt forkert eller bedre… det er virkelig en livsstil!

  7. Det var sjovt at læse, Fisker – det anede jeg ikke. Og det får mig til at tænke på japanernes elskede the-ceremoni, hvor de jo går 100 procent op i tradition og detalje.

  8. Det er altid skægt at få indblik i madtraditioner andre steder i verden.
    Min chef er spansk tolk (det er derfor firmaet jeg arbejder for hedder “La Oficina”), og det sætter sit præg på både vin og menu. Men jeg kan garantere, at skinken ikke bliver skåret på den rigtige måde. Vi køber den simpelthen færdigskåret :-/

  9. Det er SÅ lækkert. Jeg har set noget om det i et madprogram engang. Facinerende. Ikke kun det, men hele konceptet med at gå så højt op i detaljerne og historien omkring det. Dybest set, kan man jo finde det i de fleste lande, hvis man graver dybt nok. Så er der en ost, der er specielt for den region, en skinke et andet, end Whiskey o.s.v. Men som livsstil helt generelt, er de bedre til det sydover, det er klart nok.

  10. Det ville måske være bedre for danskerne hvis de gik op i anretning og servering og dermed spiste mindre 😉

    Jeg elsker når folk ved hvad de har med at gøre, det må være imponerende at se folk håndtere deres håndværk med ekspertise 🙂

Skriv et svar

