Frokostinspisrationsbytning

I Spanien går de fleste ud og spiser frokost hver dag. Oftest er der frokostmenuer bestående af tre retter på de fleste resturanter til nogenlunder billige penge. Jeg har for længst erkendt, at sådan en madplan ikke er for mig. Jeg risikerer at ende som en spærrebalon, og foretrækker at medbringe min egen mad og spise den hurtigt på kontoret. Det er nemlig lig med tidlig ustempling om eftermiddagen. Min kollega gør det samme. Tager mad med altså. Der sidder vi så dag efter dag og studerer hinandens frokost. Og inspirerer hinanden. Vi lægger tit små madplaner og snakker utroligt meget om mad, mens vi griner af hvor meget vi hver især elsker mad. Og elsker at snakke om det.

I spanien spises der kæmpestor mængder af bønner, kikærter og linser. Helst i noget sammenkog af en art. Det er vel nærmest en del af nationalkosten, hvis man kan sige det. Og selv mænd mæsker i sig af det. Fernández’ bedstemor har over årene lært mig at lave de fleste varianter, men sommetider er det rart med lidt variation. Lige siden vores bryllupsrejse til den Dominikanske Republik har jeg drømt om en fantastisk, traditionel bønneret, som vi fik serveret på en ranch oppe på nordsiden af øen. Efter lidt googlen fandt jeg opskriften. Min kollega og jeg blev enige om, at vi hver især ville går hjem og lave den. I morgen afgør vi hvem der vinder ugens bønne.

5 thoughts on “Frokostinspisrationsbytning

  1. Jeg har også for længst droppet de lange frokostpauser på restaurant. Det holder bare heller ikke med 7 lande, der ikke arbejder på den måde – og som forventer, at man er ved telefonen. Jeg henter min suppe – og nogle gange bliver det lavet hjemmefra.

    Bønneretten lyder skøn – jeg er vild med den slags; og vi fik også rigeligt af det på Costa Rica! Jeg nupper lige opskriften…

  2. Når jeg læser sådan noget, så bliver jeg jo lidt misundelig. Tænk at bo et sted, hvor det er helt normalt at spise bønner, kikærter og linser. Så er det formodentlig også noget man kan få på de fleste restauranter?! Wow.

    Bønneopskrifter lyder også rigtig lækker og jeg håber selvfølgelig at du vinder ugens bønne, hehe. 😀

  3. Tina, det kunne jeg også!

    Nille, bønneretten er noget af det bedste jeg kan få, og nu er den tilgængelig lige her hjemme hos mig selv 🙂

    Jens, det er noget, som er på menukortene rundt omkring, MEN det er oftest lavet med kød eller kogt på ben eller pølser, så helt vegetarisk bliver det ikke sådan offentligt. Jeg varierer det, nogle gang er det med kød og andre gange helt uden.

    Lene, det gjorde jeg!
    Ja, der bliver gjort noget ud af frokosten, det er jo et lyspunkt midt på dagen 😉

Skriv et svar

