Piiiiiiip

Her er jeg. Frisk og veludhvilet efter en dejlig ferie. De to uger har føltes som meget længere tid. Sådan går det, når man ikke laver andet end at sidde og skue ud over Middelhavet med en ellers udmærket lydbog i ørerne. Jo altså, vi har også spist. Lækkert skaldyr og fisk i rigelige mængder. Løbeture er det også blevet til. Det var vist godt nok, at de blev implementeret, for det rene driverliv kan hurtigt sætte sine spor. Det var egentlig helt i orden at komme tilbage på job igen. Hele Spanien er nemlig gået på ferie, og der er ikke en eneste telefon, som ringer. Engang i mellem tikker der en email ind, men det er til at håndtere.

Fernández og jeg har fået en lille niece. Den sødeste lille Rocío, som var helt vild med at lægge i min arm. Så lille, fin og blød at det er nærmest indlysende, at sådan skal man selv have snarest muligt. Hun fik forresten huller i ørerne forleden dag. Det gjorde lidt ondt i min sjæl, men det er tradition, og har været det i mange, mange år. Den er nogen gange svær at rykke ved. “Og hvordan skal man ellers kunne se, at det er en pige?”, som min svoger sagde. Jeg kan ikke finde ud af, om jeg synes det er synd for sådan et lille pus at gøre det så tidligt, eller om jeg synes det er helt i orden. Da jeg fik huller i ørene som 5-6 årig var jeg ærlig talt skræmt fra vid og sans, og var heller ikke just høj i hatten, da jeg år efter måtte ind og lave dem igen senere, da de var vokset til på grund af betændelse og problemer. Kunne det være, at det er bedre at gøre det tidligt end at vente? Jeg ved det ærligt talt ikke.

I morgen er der en fridag til mig. Jeg rejser jeg til Ålborg. Der er nogen, som har beordret mig op på de kanter. Mere ved jeg ganske enkelt ikke om det. Der er kriller i maven. Meget.

10 thoughts on “Piiiiiiip

  1. Åh en daseferie, det lyder skønt – og bagefter en tur til Aalborg med indbyggede overraskelser. Du er et heldigt asen og rigtig god fornøjelse 🙂

  2. Er selv gift med en skøn Fernandez(kommer selv fra Tyrkiet)
    Ferien gik til Spanin(Arroyo del la miel)i år og var sammen med familien fra Malaga,da vi venter os en lille pige fik vi i afskeds gave et par meget flotte baby-øreringe 🙂
    Det er ok for mig,det ser jo såååå sødt ud men mange af vores venner kan slet ikke forstå at vi kan finde på det!
    Nu må vi se,tror også det er svært at finde een som vil lave de huller:-)her i Danmark
    God tur til det jyske!!!!

  3. Tjah. Jeg er jo lidt tilhænger af det frie valg – så skal min datter have huller i ørerne, bliver det når hun kan bede om det. For dem er det måske ikke værre end en vaccination? Jeg ved det ikke, men det ser helt forkert ud, når jeg ser små babyer med øreringe. Men tradition er svært at argumentere imod. Jeg smiler nu bare, når folk tror, min datter er en dreng. Hvordan er barselsforholdene i Spanien? Bor selv i Schweiz og ønsker mig ofte hjem til Danmark…

    Hilsen Line

  4. Det lyder skønt med en rigtig god daseferie, men jeg kan også godt forstå, at du er glad for du kom ud og løbe.

    Tillykke med den lille niece. Om huller i ørerne. Det er jo kultur og gjort i mange mange år. Jeg kan godt forstå, det gipper i maven at lave huller på en baby, men mon ikke det er nemmere for hende nu, end som 5 årige? Men det er lille at få hul i ørerne.

    Hvor bliver det spændende at se, hvad der sker i Aalborg. Vi må ses næste gang, hvor du måske har mere tid til en kop jydsk kaffe.

    Rigtig god tur, og dejligt at høre fra dig.

  5. Liselotte, det var lige hvad jeg havde brug for 🙂

    Deniz, jeg synes ogsaa det ser soedt ud, men jeg kan ikke finde ud af om det er synd for saadan en lille en eller bedre at goere det fra spaed. Hvis i ikke finder en, maa i en tur til Spanien og lave det 😉

    Line, du har en pointe! Omvendt kan man jo ogsaa sige, at en 5 aarig pige kan bede om at faa huller i oererne uden helt at ide, hvad det indebaerer. Hernede blev det indtil for nyligt gjort paa hospitalet efter foedsel.
    Barselsforholdene er stadig indrettet efter at mor er hjemmegaaende og far tjener til foeden. Fire maaneder er hvad det kan blive til… Trist men sandt.

    Marianne, jeg vidste godt, at det var planen at hun skulle have huller i oererne og det syntes jeg egentlig var helt fint, men da jeg foerst fik hende at se, synes jeg bare hun var saa lille og skroebelig. Derfor kom jeg helt i tvivl om, hvad jeg mener om det…
    Mon ikke vi kan ses naeste gang 🙂

  6. Dejligt at høre at du har nydt ferien. Min er i gang lige nu, og det er skønt.

    Min datter har ikke fået huller i ørerne, da jeg er tilhænger af det frie valg. Og hun kommer sikkert som 5-årig og vil ha det. Hun er blevet forvekslet med en dreng så mange gange nu, at jeg ikke engang gider at rette på folk mere. Nu er hun 15 mdr., og ligner altså ikke en dreng, men når der ingen huller i ørerne er, så kan folk bare ikke se at hun er en pige, også selvom hun er klædt i kjole etc.

    Mht. barselsorlov, så er det 16 uger, det når ikke engang op på 4 mdr. Jeg tog en orlov, så jeg var uden indtægter i 5 mdr., udover barslen, mens jeg passede hende. Sygt system. Og så forærer de 2500 euro til nybagte forældre, men skulle hellere konvertere det i 2 mdrs. barsel mere, synes jeg.

  7. Skoent med en god ferie. Det kan man leve hoejt paa laenge.

    Mht de hullede oerer, saa maa jeg indroemme at tradition eller ej, saa bryder jeg mig ikke om huller i oererne paa boern under skolealderen (den danske vel at maerke). I Vestindien er det ogsaa tradition og rigtig mange piger har huller i oererne naesten saa snart som de er foedt. Ingen i min familie forstaar hvorfor jeg ikke kan lide det, naar nu jeg selv har huller i oererne og de glor alle maabende, naar jeg fortaeller at jeg aller naadigst fik lov til at faa huller i oererne paa blaa mandag. Mine foraeldre synes det saa billigt ud! LOL – snak om kulturforskelle!

  8. Og nu er du nok i Aalborg 🙂 håber det har været en tur med gode overraskelser 🙂

    Min datter fik først huller i ørerne som 12 årig, hvor hun selv kunne rense dem, jeg måtte først da jeg blev myndig 😉 Jeg bryder mig ikke om at udsætte små børn for det, synes det er forældres behov og ikke barnets. Og sådan er vi jo så forskellige 🙂

  9. Det lyder som den dejligste ferie, I har haft, Fisker! Og lige nu er du måske stadig i Aalborg 🙂
    Jeg får helt ondt af det lille pus, der fik lavet huller i ørerne. Jeg fik det selv, da jeg var cirka 20 år og selv havde lyst til det. Men det er nok svært at sætte sig ud over et lands skikke.

  10. Anja, jeg taenkte netop paa hvor du stod i hele huller-i-oererne sagen. Spaniere har tendenser til at drage underlige konklusioner bare fordi ‘noget ikke er normalt’. Jeg synes det er i orden at i valgte det fra. Det staar jo ikke skrevet i sten nogle steder at nyfoedte piger skal have huller i oererne.
    Jeg ved at paa mit arbejde kan man bytte nogle ammetimer til en sammenhaengede forlaengelse af ens barsel, saa man faar 14 dage mere – ikke at det goer en hel masse ved den allerede korte tid…

    Tina, jeg gik engang ind og fik lavet nummer to hul i raekken uden mine foraeldre vidste det, og det var med rysten i bukserne jeg kom hjem. Det synes de nemlig saa mindre paent ud. i dag har jeg faktisk fortrudt, at jeg fik dem lavet, og har ikke brugt dem i 100 aar…

    Lene, jeg kom tilbage i gaar middags. Det var en bette smuttur 🙂
    Maaske er det foraeldrenes behov eller naermere kulturen. Jeg tror det er spaniernes behov for at udtrykke det feminine.

    Madame, det var den helt rigtige ferie 🙂
    Jeg fik ogsaa ondt af hende et kort sekund. En fortalte mig senere at det ikke er vaerre end at blive vaccineret, og det hjalp lidt paa det.

Skriv et svar

