En frelst ikke-ryger

I begyndelsen af sommeren besluttede jeg, at jeg skulle holde op med at ryge. Det skulle foregå, når vores sommerferie var overstået. Jeg gik nærmest og glædede mig til at holde op med at ryge. Tænk om man kunne blive fri for den trang. Jeg købte en bog til formålet, og havde den til at lægge et stykke tid, mens jeg tænkte meget over, om det nu også var så nemt, som den proklamerede.
Vi skulle til bryllup Écija i starten af september og jeg læste bogen på vej derned i bilen. Jeg sad lidt og ventede på den åbenbaring, som jeg troede, at man fik af at læse bogen, men den kom aldrig. Jeg var dog helt overbevist om, at jeg nu var ikke-ryger. Det var jeg lige indtil, at jeg sad blandt omtrent 100 rygere til bryllupsfesten. Og jeg røg i et med et brag. Det der skulle have været en lykkelig slutning på smøgerne endte i total fiasko. Men jeg var dog ikke færdig med at bekæmpe smøgerne. Jeg besluttede at læse bogen igen, og siden har jeg ikke røget. Jeg fik stadig ikke nogen åbenbaring, men den omvendte hjernevask have trængt igennem pandebrasken. Det er fem måneder siden nu.
Det har ikke været svært. Tværtimod. Jeg har ikke haft trang til at ryge. Faktisk er jeg blevet noget af en hysterisk ikke-ryger, som bare ikke kan have røg. Jeg får hovedpine og kvalme af den, og synes den stinker noget så grusomt. Desuden er jeg blevet klar over, hvordan det føles at stå på en bar en hel aften og inhalere andre folks smøger. Klamt. Herhjemme er jeg også blevet noget af en rappenskralde. Fernández får lov til at ryge een smøg efter aftensmaden, men så bliver terrassedøren også åbnet på vid gab. Og nej, rygestoppet har ikke genereret mere creme på sidebenene, tværtimod.

Frelst, hysterisk eller noget helt tredje – det er det bedste, jeg har gjort for mig selv i mange år.

17 thoughts on “En frelst ikke-ryger

  1. Tillykke med det! Det er flot klaret. Jeg har aldrig røget men jeg ved da, at enhver vane/afhængighed kan være svær at ændre. Mon det er sådan jeg har det med Pepsi Max 😛 Det er superflot og du har fuldstændig ret – at være i et lokale med en masse rygere er mildest talt rigtig klamt 😀
    God week-end

  2. Hvor er det godt gået, tillykke med sejren 🙂

    Jeg har aldrig røget, men jeg har boet sammen med rygere hele mit liv – men ikke de seneste år. Ole har været røgfri i 13½ måned – det er dog på rygepiller, af den slags der fjerner trangen. Jeg gav ham bogen, men den kom ikke i brug. Det har helt sikkert virket efter hensigten for dig, for det er jo sådan den skulle virke.

    Jeg har læst den og jeg begyndte ikke at ryge af den 😉

    Fortsat god vind 🙂

  3. Den bog må jeg forære min kæreste, som i snart et år har talt om at droppe cigaretterne – indtil videre uden held. Har ham mistænkt for slet ikke at være så interesseret i at stoppe, som han ellers giver udtryk for!

    Flot at du er stoppet – og du er ikke spor hysterisk 😀

  4. Anette, tak for det og vær stolt over at du aldrig har røget! Heldigvis er Pepsi Max ikke helt så slemt at indtage i rigelige mængder 😉

    Ella, jeg har også altid været omgivet af rygere og rigtigt mange af mine veninder var også rygere (mange er også holdt op). Jeg synes det er sejt at Ole er stoppet, metoden er mig lige meget bare den virker.

    Godt at bogen ikke har den omvendte effekt på ikke-rygere 😉

    Grønlandsposten, måske er han slet ikke interesseret, men siger det bare fordi man bør sige sådan noget. Kan du ikke starte en motivationskampagne uden den er alt for tydelig? Motivationen er absolut det vigtigste i hele processen.

  5. Hvor er det bare sejt gået!
    Tillykke med din sejer 😀

    Det må virkeligt være svært at skulle stoppe. Jeg tænker bare på, at jeg gerne vil stoppe med slik i hverdagene, men jeg kan da altid lige finde på en undskyldning for at må tage lidt 😉
    Jeg ved godt, at det måske ikke kan sammenlignes med farligheden, men motivationen og glæder ved at det lykkes, må være den sammen.

    Rigtig god weekend 😀

  6. Hurra for dig! Jeg holdt også på ved hjælp af en bog – ikke lige den du nævner, men nok nogenlunde af samme skuffe. Jeg havde prøvet en million gange inden uden held, men bogen gjorde det, og som dig oplevede jeg også at det slet ikke var (særligt) svært. Lige så tåbeligt det er at begynde at ryge, lige så stor en gave er det til en selv og ens omverden at holde op igen. Stort tillykke!

  7. Marianne, det var ikke svært, selvom tilløbet var lidt omsonst 🙂
    Bogen handler faktisk også list om, hvor tåbelig man ser ud når man ryger, og om hvor desperate rygere er. Det er noget at det første jeg lægger mærke til, når jeg ser nogen stå og ryge uden for indkøbscentret for eksempel.

    Det handler i bund og grund om motivation 🙂

    Rikke, det er SÅ befriende at lægge det på hylden. Når jeg sidder i andre folks røg, fatter jeg slet ikke at jeg lod det frivilligt inhalere så længe. Tåbeligt det er nemlig hvad det er!

  8. Hvor er det flot, Fisker! Et stort tillykke.

    Jeg har aldrig røget, men jeg ved fra andre, hvor svært det er at komme ud af…

  9. Stort tillykke Fisker, det er virkelig godt gået. Min mand har altid været ryger, og han er stoppet gange mange, har holdt det et stykke tid, men så lidt efter lidt er smøgerne sneget sig ind på ham 😉 Nu har han været røgfri i 2 år, men til dig og grønlandsposten vil jeg sige, som jeg siger til vores rygestopinstrultør, hvis mand ryger: lad være med at presse, for så bliver det den kamp de tager op, at I ikke skal bestemme over dem 🙂

  10. Jeg tilslutter mig koret af lykkeønskere. Det er flot gået. Især når næsten-ægtefællen er ryger.
    Jeg holdt selv op med at ryge for 4 år siden – så jeg kender til det med at få lugtesansen tilbage – og pludselig kan lugte, hvor fælt cigaretrøg lugter.
    Håber du holder ved 🙂

  11. Lene, tak for det! Du har nok ret med hynsyn til at presse nogen til at holde op. Man flytter bare fokus.Man skal helt sikkert ville det for at lykkes 🙂

    Gitte, jeg holder ved. Specielt fordi Fernández minder mig om, hvor aekelt det er 😉

  12. Flot klaret! Jeg er helt og holdent 100% ikke ryger. Jeg afskyr tobaksroeg og kan naesten ikke taale at se folk med en cigaret i flaben. Jeg synes det ser saa billigt ud og saa kan jeg bare overhovedet ikke fatte hvordan i alverden folk nogensinde faar laert at ryge, for jeg har da ved groed aldrig moedt nogen der ikke hadede det i den foerste tid. Kaephest – hvem mig? 🙂
    Vaer du bare frelst, det kan du tillade dig nu. 😉

  13. Det er virkelig godt gået, Pernille!!! Ingen tvivl om det!

    Men nu ikke for frelst vel? Så kan jeg jo ikke komme til Madrid! Lol!

  14. Kæmpe-kæmpe-ikke-ryger-knus til dig fra mig.
    Det er så dejligt at slippe for den afsindig dumme dyre vane.
    Jens har læst bogen, men fortsætter bravt, måske skal jeg “tvinge” ham til at læse den anden gang.
    Håber din kære Fernández, også ser fornuften i at stoppe.

  15. Hov Tina, du smuttede fra mig! Jeg må indrømme, at jeg tidligere syntes at en smøg var ‘et godt sted at gøre af sig selv’ når man var ude. Men når jeg ser folk ryge nu, så synes jeg simpelthen de ser så tåbelige ud sådan som de sidder der og suger med al livets kraft.

    Sister, tak for det 🙂
    Jeg tror Lenes råd om ikke at lægge pres er det rigtige, det bliver en helt andet kamp så. Men du må gerne bruge min dobbeltlæsning, som en tilfældig kommentar en helt tilfældig dag uden for kontekst 😉

Skriv et svar

