Parroquia de Santa María

Fernández og jeg skal giftes i Parroquia de Santa María. En af Écijas mange kirker. En af de smukkeste. Desværre var den lukket, da vi søndag kom forbi. Det lyder egentlig mærkeligt, at en kirke er lukket søndag middag, men det var den altså. Vi var på rundtur med turistkontoret, og var inde og se hemmelige rum og gamle romerske fund i mange af byens kirker og paladser.

santa_maria

Santa María ligger lige midt i byen. Et par skridt fra Écijas Plaza de España. Det er sådan en plads en hver by med respekt for sig selv har i Spanien. Tårnet er flot og utroligt detaljeret. Indgangen er enorm og kirkegulvet uendeligt langt. Om aftenen er alle Écijas kirketårne lyst op og man ser dem stå som fakler rundt omkring i byen.

torre

På vores rundtur rendte vi også på den præst, som skal gifte os. Don Luis hedder han. Han er en ung præst og ret nede med de fede. Vi aftalte at mødes næste gang, vi er i Écija og sludre lidt om, hvad der skal ordnes, hvor og af hvem.
Og så fik jeg jo prøvet et par brudekjoler,. Det bliver man altså ikke træt af, skulle jeg hilse at sige. Jeg er mere end klar til næste runde, som skal foregå her i Madrid. Snart.

10 thoughts on “Parroquia de Santa María

  1. Det er lidt ligesom en julekalender, når du ind imellem løfter en flig af jeres bryllup. Jeg nyder at læse herom 😀

    Tænk I allerede snart skal tale med præst, og det mest romantiske er vel kjoleprøvningen 😉

  2. Jeg er også helt betaget af at se historien rulle sig ud 🙂

    Da jeg var i Spanien i efteråret snakkede vi meget om at mange af kirkerne er begyndt at have lukket i løbet af dagen (som i Danmark) og/eller tage entre, når besøget lå udenfor messe. De folk jeg talte med var meget oprørte fordi de var vant til bare at kunne gå ind og finde lidt fred og bede en bøn. Ærgerligt at også den katolske kirke tager den drejning.

    Har du fået tilladelserne til at gifte dig i den katolske kirke?

  3. Hvor er det spændende, Fisker! Og dine billeder giver et helt sug i maven – så hvordan bliver det ikke at være midtpunktet der midt på kirkegulvet …

  4. Marianne, dejligt at du gider laese med om det 🙂
    Vi er noedt til at begynde med praesten nu, for det er vist noget at en proces at indhente diverse papirer. Hellere vaere i god tid 😉

    Rikke, det er aergerligt at de begynder at holde lukket. Det er ligesom ikke meningen med kirken. Jeg ved, at der er mange i Écija, som holder af at komme forbi, taende et lys eller stille blomster ved jomfruen. Det er synd hvis disse tranditioner doer ud.
    Jeg har ikke faaet tilladelse endnu, vi skal snakke med aerkebiskoppen i Sevilla for at hoere, hvilke papirer han skal bruge. Saa ham giver vi lige et kald inden jul 😉

  5. Det ser ud til at være en fantastisk idyllisk kirke! Din far får uden tvivl lige så mange kriblerier den tur op ad kirkegulvet 😉

    Det er virkelig synd, at de er nødt til at lukke kirker – det sker også tiere og tiere her. Der er for mange tyverier – og med manglen på præster, er der ikke længere bemanding hele tiden som tidligere. Men hele idéen med Guds hus falder jo lidt til jorden på den måde!

  6. Nille, det er det bestemt. Hele byen er fuld af dem og de er hver for sig et kunststykke. Jeg tror der er kriblerier i alles mave 😀

    Jeg er helt enig, ideen med kirker doer ud, hvis der ikke er adgang. Heldigvis er det ikke naaet saa langt derned endnu. Jeg har en foelelse af, at folk bruger dem.

  7. Jeg er jo så heldig, jeg har fået billeder fra prøvning af dig i brudekjoler. Jeg kigger og kigger mange gange og glæder mig endnu mere til at se billeder af dig med brudekjolerne fra Madrid. Indtil nu, har det været en fryd for øjet. Jeg tror det bliver bedre med de andre. Kirken kan vi kun glæde os til. Jeg tror ikke din far har får så meget kriller i maven, som jeg gør. Han vil ihverfald ikke indrømme det. Men vi kender ham jo heldigvis.

  8. Mutti, jeg glæder mig til at se de andre kjoler 🙂
    Jeg tror heller ikke far har kriller i maven, i hvert fald ikke endnu som os to. Han vil aldrig indrømme det, men mon ikke han går hen og bliver lidt smånervøs, når vi når september 😉

  9. Pingback: Romernes by, Astigi « fisker & fernández

Skriv et svar

