Farlig jul

Der er jo jul lige om hjørnet. Det bliver en farlig jul, kan jeg mærke. Nu er chokoladetrøflerne nemlig begyndt at dukke op på hylderne. Ikke nok med det så har jeg tilmed fundet ud af, at man kan købe chokoladetrøfler af hvid chokolade. Det er lige før jeg synes det er fejt at have sådan nogle lækkererier i sit varesortiment.

hvid

Hvid chokolade var i mange år lig med 80er/tyskerchokolade i mine øjne. Grimt og klamt for at sige det på godt teenagedansk og dermed totalt uspiseligt. Sikkert fordi jeg ikke havde smagt det, jeg kunne simpelthen ikke forestille mig, at det smagte godt.
Nu sidder jeg og tænker over, hvem det mon var, som inden for de sidste år har fået mig overbevist om konceptet. Under alle omstændigheder kan jeg konkludere, at det var et meget klogt menneske.

17 thoughts on “Farlig jul

  1. God kvalitets chokolade i farven hvid, smager så godt!!
    Jeg sidder med en pæn stor slikpose foran mig fra den gode slikbutik på Nørrebro, den indeholder også noget hvid chokolade (måske ikke i så god kvalitet, men pyt)
    uhmmmm…. der skal spinnes en del inden julen, for nu kommer alt det der slik frem 😉

  2. Det er først for ganske nyligt jeg har fået øjnene (og smagsløgene!!) op for de himmelske chokoladetrøfler, da et par søde gæster medbragte dem til os. Nu er jeg solgt! 🙂 Og er sikker på, at jeg selv vil forsøge mig med dem inden alt for længe, for det skulle vist ikke være så vanskeligt?

  3. Marianne, det smager himmelsk også hvid chokoladeis… Der skal virkelig spinnes, hvis ikke det skal ryge lige på bagen alt det her guf 🙂

    Pigen – velkommen til 🙂
    De er nemlig alt for gode. Jeg har også tænkt, at man da selv må kunne kreere nogle, som er mindst lige så gode. Vi har (også) købt nogle med orangesmag, men de er lige krads nok. Au natural ved man hvad er 🙂

    Liselotte, du må i hvert fald godt få én mørk 😉

  4. Jeg vil foreslå, at du prøver god, mørk chokolade, 85% og økologisk, mums, så sætter du aldrig tænderne i andet :o)

  5. Jeg har altid fået at vide, at hvid chokolade var resterne, der flød til tops af fedtet fra kakaosmørret – ikke at det afholder mig fra at kunne lide det… men det giver ekstra stof til eftertanke – og til bagen 😉

    Jeg vil bare hjem til mors havregrynskugler – så er jeg glad!

  6. Rikke, vi koebte nogle moerke med orange i, Fernández synes de smager herligt, men med saa moerk chokolade er der simpelthen for mange smagseksplosioner for mig.

    Nille, der kommer hvid chokolade ikke fra. Det kommer fra de tyske hvide kakaoboenner, saa ved du det 😉
    Jeg vil hjem til min mors brunkager, uhm – saa kunne jeg godt undvaere en enkelt troeffel 🙂

  7. Hvid chokolade har længe været både overset og undervurderet. Der er enormt stor forskel på hvid chokolade, og det kan bruges på utallige måder. Min favorit er hvid chokolademousse, men en kop varm hvid chokolade er også altid et hit. De senere år er der kommet flere stykker chokolade frem, hvor man kombinerer hvid chokolade med lakrids. Jeg så for nyligt at Sticks N Sushi solgte haloween-flødeboller med denne kombination, og Summerbird har i flere år lavet et Svaneæg med hvid chokolade, solbær og lakrids…

  8. Emil, min yndlings er hvid chokoladeis 🙂

    Jeg har faktisk hvidt chokoladepulver, men har aldrig smagt det. Jeg tror, jeg har nogle traumer fra jordbaerpulver koebt i Tyskland for 100 aar siden. Det kunne vaere at man skulle proeve…

    Det er en spaendende side du har 🙂

  9. Jeg havde helt glemt hvid chokolade-is. Hvis du en dag kommer forbi Sorø, så send mig lige en mail, så skal jeg lave dig en is med hvid chokolade, der virkelig rykker 🙂

Skriv et svar

