Endelig noget fornuftigt

En hurtig indkøbsrunde på vej hjem fra arbejde resulterede i noget rigtigt fornuftigt, specielt når man tænker på, at det er i Spanien vi bor. I et hvert supermarked kan man tage alle de plastikposer, man vil. De er ikke særligt holdbare eller rummelige, og derfor misbruger de fleste kunder denne frihed. Det resulterer i at man som kunde hjemslæber uandede mængder af slappe og ubrugelige plastikposer, for derefter at smide dem ud.

medio_ambiente

Fernández og jeg ville gøre hurtig proces og fandt en kasse uden kø. Et mirakel i myldretiden. Eksepedienten fortalte os venligt men bestemt, at det var en kasse uden gratis poser, og at man skulle købe deres økologiske plastikpose for at kunne passere varene gennem kassen. Posen kostede noget der kunne betegnes som en enkrone, så det blev hurtigt besluttet, at det var løsningen.
Da jeg kom hjem, så jeg på posen, at man får en ny af supermarkedet, når den går i stykker. Tænk sig, endelig er der nogen, som gør noget relevant for miljøet i Spanien, og at det midt i myldretiden kun var Fernández og jeg, som benyttede os af det, og det var endda ikke helt med vilje. Det er uden tvivl tankevækkende. På mange måder endda.

15 thoughts on “Endelig noget fornuftigt

  1. Tænk sig – en slags pant på poser – det er da smart! Jeg hader at bruge penge på plasticposer i Danmark – medbringer som regel selv et net eller taske. Men det er skønt at læse, at butikken gør noget for miljøet 🙂

  2. Ja, noget i den stil. Jeg er bare bange for, at det kommer til tage en pæn rum tid, at overbevise spaniere om, at de skal betale for poserne, og hvis vi opdagede indsatsen ved et tilfælde, så er der dæleme lang vej… 🙂

  3. I Belgien blev det indført ved LOV for snart et år siden – af regeringen sågar. Man kan købe de latterlige ubrugelige poser til 3 cents – som lige klarer turen hjem. Eller de mere holdbare til 10 cents som bliver ombyttet når de er for slidte. Jeg har stort set altid en pose i tasken – og når jeg går på marked i weekenden tager jeg min store genburgstaske fremstillet i Afrika af genbrugsgummi.

    Jeg er sikker på, at en regeringslov er vejen frem før folk forstår det! Men så skal det jo være ved alle kasser…

  4. Jeg har faktisk lige læst, at de poser lavet af majs og lignende er dyrere for miljøet end plastikposer, fordi de ikke holder så længe, og fordi plastposer i dag er lavet så miljøvenlige, at papir og andet materiale slet ikke kan hamle op med det. Kun stofnet 🙂

  5. Det lyder som en god begyndelse. Men mon ikke den bedste vej frem er at betale langt mere for plasticposerne, som vi gør her? Mange af poserne her er så kraftige, at de kan bruges mange gange.

  6. Herhjemme er plastikposerne en sand pengemaskine. Jeg kan huske at jeg så en udsendelse om det for tid siden. De koster nok ca 2-10 øre at producere men 2-5 kr i forretningen. Det er godt af hensyn til miljøet fordi det tvinger folk til at tage net med. Jeg ville bare ønske at overskudet på poserne gik til miljøet og ikke forrteningens profit.

  7. Lene, den her pose virker rimelig holdbar, men jeg tror jeg vil ud og finde mig et net eller to, som du skriver er det nok det eneste rigtige 🙂

    Madame, at betale for poserne er en god begyndelse. Spaniere har et totalt overforbrug af poser vil jeg mene.

    Rikke, poserne er enormt dyre i butikkerne i Danmark, men hvis naerigheden kommer op i folk, saa de medbringer net, er det fint for mig. Hernede ser jeg ikke saa mange med net, men her er en del gamle med indkoebsnet paa hjul. Det koncept er for mig en smule gammelt i Danmark, men lever i bedste velgaaende her.

  8. Jeg har tit undret mig, når jeg har været i Middelhavslande, at der er så total stort forbrug af plast poser i supermarkeder. Herhjemme gør prisen nok, at vi tænker lidt i genbrug. Jeg ærgrer mig, når jeg glemmer at få en pose med hjemme fra “lageret” og bagefter må føje endnu en ny til. Jeg mangler at få købt en eller anden smart kurv/net/taske.

  9. I alle de spanske hjem jeg kender bruger man plastiksposerne fra supermarkedet som skraldeposer. Jeg køber mine skraldeposer, men bruger nok lige så mange, mon ikke?

  10. betty, jeg oplever at spaniere ikke er udpraeget miljobevidste. Her er heller ikke pantsystemer paa falsker og jeg synes nature er utrolig beskidt fra folks skrald og plastik.

    Rikke, det er rigtigt nok. De bruger dem ofte som skraldeposer. jeg goer dog ikke, min skraldespand er for stor. Til gengaeld er jeg nok den eneste, som fylder dem til randen i supermarkedet for ikke at faa for mange med hjem…
    De Roede Kors net er total seje! Jeg havde taenkt paa selv at begynde at sy nogen og give dem til familie og venner, men jeg tror jeg oensker mig saadan et eller to i julegave 🙂

  11. Jeg får aldrig pose med, men har ofte en stor taske, hvor varerne kan komme i. Ellers køber jeg en plastikpost, som jeg så senere bruger som skraldespand.

    Hvor er det en god kommentar omkring Jelne i 100 danske romaner. TAK, Henriette blev rigtig glad :0)

  12. Rikke, så bytter vi lige over!

    Sister Bonde, lidt er også godt, men her er vist meget lang vej endnu…

    Marianne, du gør også noget, det er godt 🙂
    Hils Henriette og sig, at det var hvad jeg kom i tanke om, når jeg tænke på bogen. Den er dragende. Nu håber vi bare, at Henriette vinder prisen og jeg vinder de 25.000 kroner til bøger 😉

Skriv et svar

