En dansk aften

I aften skal jeg blah blah blah derud af på dansk. Det glæder jeg mig til, for det er ikke hver dag jeg får brugt modersmålet. Efter min danske praktikant på arbejdet rejste i juli, bliver det til for lidt. Ud over telefonen og den varme  linie til Nordjylland altså. Det skal man altså passe på med, det der med ikke at bruge sit modersmål hver dag. Man kan godt komme til at lyde sådan lidt udenlandsagtig, hvis man ikke praktiserer. Måske er det lyden af personlig charme, man udvikler på den måde…
Danskerne i Madrid skal mødes i aften. Denne gang på en bar ude i byen. Formatet plejer at være anderledes og noget mere i stil med brun sovs og kartofler, men desværre er det format gået mere eller mindre i stå, så det er et pilotprojekt, vi er i gang med. Det skal nok blive sjovt alligevel!

8 thoughts on “En dansk aften

  1. Åh ja, pas på med ikke at bruge modersmålet. Man kan komme til at sige de mærkeligste ting, når man blander sprogene. Glemmer aldrig den danske dame, som havde boet i Frankrig i over 30 år, og som når hun talte lød som om hun var taget direkte ud af en Morten Korch film. Bl.a. omtalte hun konsekvent Danmark som “kongeriget”. Meget underholdende.

  2. Fisker, jeg tror nok lige man skal sørge for at bruge det. Det bliver mere og mere pinligt at tale dansk efterhånden. Man lyder jo ‘højrøvet’ når man ikke kan huske hvad helt simple ting hedder på sit modersmål. Jeg øver og øver, men det bliver sværere og sværere.

    Jeg kender een som er dansker, men aldrig har boet i landet. Hendes far og mor forlod DK sidst i 50’erne og det er ren Lille Per med hende, det er bare død charmes!

  3. Groendlandsposten, det er som om hjernen goer knuder eller koerer sit eget loeb engang i mellem. Derfor er jeg ogsaa opmaerksom paa det, jeg skulle jo noedigt gaa i staa og om mange aar tale som en fra omkring aartusindskiftet 😉

    Irene, det er netop det. Nogle synes det er hoejroevet, at man ikke kan huske simple ord, og det er man jo overhovedet ikke. Ej heller er det noget man goer med vilje, og der for er det bare saa vigtigt at vi oever, hele tiden 🙂

  4. Jeg naevner bare lige ind over den gode Brigitte Nielsen (eller hvad hulen nu Sly Stallone’s kone hed). Kan I huske hvor hun blev latterliggjort, da hun blev interviewet paa dansk tv og ikke kunne huske ord som “pige”: “…en, ehmmm girl, nej, hvad er det nu det hedder? Pige…”. Efter at have levet over halvdelen af mit liv i “udlandet” (det er naeppe noget udland for mig, men du ved hvad jeg mener) har jeg mere end bare lidt sympati for hende og reaktionen paa det famoese interview.
    Anyhow – jeg har besluttet mig for at leve med at snakke Danglish, naar jeg snakker dansk. Dansk er ikke laengere mit foerste sprog og man kan da vel ikke forventes at vaere perfekt til et sprog man aldrig bruger – eller hur? 🙂

  5. Tina, jeg er helt med paa, hvad du siger. Man bliver influeret af sine omgivelser, og det er utroligt svaert at staa imod. Men som jeg ogsaa har skrevet andre steder, er dem som ikke kan klare eller haandtere ‘udenlandsdansk’ de mennekser, som aldrig har opholdt sig nogle steder uden for Danmark i et interkulturelt format i laengere tid. Det siger desvaerre mere om dem, end det goer om os 😉

Skriv et svar

