Spaniere og deres skinke

Der er ikke nogen som spaniere og deres elskede skinke, jamon iberico. De vaerdsaetter den, som var den lavet af guld. Hvis de udsaettes for en billig en af slagsen, er det noget man taler om meget laenge efter. Faktisk glemmer de det aldrig helt. En slags traume kan man vel kalde det.

I dag var to kollegaer blevet givet en skinke af nogle forretningsforbindelser (ja, det er meget normalt). Det skulle fejres med det samme. Der var skinke i huset. Skinken blev spaendt op paa skinkestativet og gjort klar til udskaering, vin blev indkoebt, og saa stod vi der midteftermiddag og gnaskede skinke, mens nogen slubrede roedvin (med fare for at blive traet og uarbejdsdygtig, men det er ikke en vigtig detalje paa en tirsdag i Spanien).

Det er en hel i orden pause…

20 thoughts on “Spaniere og deres skinke

  1. Så en ordentlig bunke af disse skinker MED FØDDER i et Supermarked på Mallorca for et par år siden – de havde vist ikke kunne sælges i DK i den form. Men bort set fra det er spansk og italiensk skinke en dejlig delikatesse.

  2. De er over alt, Mette. Faktisk er det foerst for nylig, at spanierne er begyndt at eksportere dem, de vaerne om deres delikatesser. Desuden tror jeg slet ikke en dansker ville ane, hvad han skulle goere med saadan en skinke, hvor starter man lige 😉
    Den her slags skinke, som skaeres af benet i bittesmaa stykker skal smages. Naar foerst den er proevet lover jeg dig, at du slet ikke har lyst til at koebe den almindelige serranoskine igen 🙂

  3. Hhhmmmm – jeg elsker den skinke! På mit onsdagsmarked sælger de dem også hele – til uhyrlige priser dog… og jeg har altså ikke lige udstyret til at spænde den op og skære af. Men det lyder som en dejlig arbejdsfilosofi – her må vi ikke engang have en flaske vin stående uåbnet – amerikansk firma! Pfff!

  4. Uhm hvor lækkert ! I Toscana havde de skinker med ben og det hele, hængende alle steder. Nogle havde stadig den krøllede hale på 😉

  5. Therese, hernede syd paa er folk ikke saa sarte med saadan noget. Jeg fik engang hoensefoedderne med da jeg koebte en hel kylling. Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle bruge dem til, men de var sjove at drille Fernandez med 😉

  6. Ja Madame, det har du saa evigt ret i. Min kollega forsoegte endda at overbevise mig om, at skinken ikke saetter sig paa sidebenene, meeeeen… det er jo ikke rent, skaert koed 😉

  7. Uhmmm, jamón ibérico, noget af det bedste jeg ved, men hundedyrt her i Danmark. Øh, ja, må vel hellere lige præsentere mig lidt. Jeg har læst din blog i et godt stykke tid, faldt over den via andre bloggere (er ikke selv blogger) og blev så ved med at læse – er selv vild med Spanien og spansk mad. Har heldigvis en skøn tapasbar (blandt mange) her i København, hvor maden fås til absolut rimelige priser, så der smutter jeg ned engang imellem og får styret mine lyster :-))

  8. hej igen,
    Jamen indtil videre virker det særdeles autentisk :-)) Jeg må altså snart et smut ned i solen igen, alt for lang tid siden sidst. I januar 2007 var jeg for første gang i Madrid, det var en spændende oplevelse, masser jeg endnu ikke har fået udforsket, så jeg må tilbage på et tidspunkt :-)) Ha’ en god week-end.

Skriv et svar

