Et helt nyt kaffemaskinekoncept

I Spanien er der ikke mange, som ejer en kaffemaskine, som de fleste danskere kender den. Her går man normalt ud og får sig dagens dosis, eller man laver den på en lille, sydlandsk kaffemaskine over komfuret. Desuden er spaniere ikke meget for amerikansk kaffe, som de kalder den. Sådan en stor balje tynd kaffe batter ikke i længden; den skal være lille og stærk.


På mit arbejde har vi en kaffemaskine. Altså den som de fleste danskere også bruger. Sådan en lille espresso eller café solo kande bliver lige besværlig nok at lave 50 kopper kaffer på. Desuden er her heller ikke et komfur. Sjovt nok har spanierne overført café solo-konceptet til den amerikanske kaffemaskine. Filtret fyldes nemlig helt op med kaffe, hvorefter det stampes på plads. Vand fyldes i til en ti kopper og vupti, så er der café solo til hele kontoret. Lad os bare sige, at der går nogle pakker kaffe om måneden til den denne nytænkende form for brygning, kom ikke og sig, at de ikke er smarte, de spaniere!

Så hvis du går og tænker på at investere i en dyr og fancy espressomaskine så lad være. Det er spild af penge, du skal nemlig bare tilsætte ti gange så meget kaffe til din nuværende dosis… Ta daaaaa, espresso!

11 thoughts on “Et helt nyt kaffemaskinekoncept

  1. Rigtig smart faktisk, så ka man jo også servere espresso for sine gæster selv om man ikke selv ka li det og derfor IKKE har investeret i en særlig maskine:)
    Men jeg er nok et godt gammelt levn fra den danske kaffebrygning, jeg vil helst ha den lidt tynd eller også som den gode skummende latte:)

  2. Her kalder man det også for amerikansk kaffe – mystisk nok! Oog hvis man skal have en caffe latte er det russisk kaffe – og så svarer det altså til lysebrunt mælk! Belgierne kan IKKE finde ud af at lave kaffe i hvert fald – uanset hvilke maskiner de bruger 😉

  3. Sifka, ja hvis man altsaa fylder filtret HELT op 😉

    Pia, det er slet ikke en dum idé. Jeg vil helt have den staerk og med maelk, slurp!

    Nille, jamen det er jo ogsaa relativt hvad en god kop kaffe er 😉

  4. Nu drikker jeg slet ikke kaffe – næsten … som i “en enkelt cappuccino kan nok glide ned” – men idéen er da smart ;-D
    – og så bliver jeg nødt til at bemærke noget som egentlig ikke har med indlægget at gøre – hvor har jeg nydt at læse op om Jeres ferie m.m. – og ikke mindst nydt dine fantastiske billeder!

  5. Ha ha!
    Jamen Madame, man drikker jo kun EN kop om morgen og endda en lille en. Jeg tror nu det er bedre paa den her maade end 10 kopper tynd ‘amerikansk’ kaffe i loebet af en dag 😉

  6. Jeg tror at de kalder det amerikansk kaffe, fordi det altid er hvad man ser i amerikanske film. En eller anden diner, hvor en dame med et ternet forklæde går rundt og skænker kaffe fra en kaffemaskine.

    jeg spekulerer lidt på hvordan vandet overhovdet kan løbe igennem, når der er top op og stampet. Der er jo ingen tryk som ved en rigtigt ekspresso- Løber det aldrig over?

  7. Hov, Marianne og et cetera, i var smuttet indenom!

    Marianne, i hvert fald noegne spanienere 😉

    et cetera, det gjorde jeg heller ikke inden jeg kom herned, men nu er jeg helt og aldeles omvendt…

    Hvor er jeg glad for, at du noed at laese om ferien, den var helt suveraen og alt for kort 🙂

Skriv et svar

