Plastiksamfund

Fernández og jeg sorterer affald. Det er ikke et specielt stort arbejde at smide plastik og dåser i en pose, papir i en anden, glas i en tredje og skrald i skraldespanden. Faktisk er det ren rutine. Når jeg ser hvor meget plastemballage vi smider ud, kan jeg faktisk ikke få mig til ikke at sortere mit affald. Omtrent alt hvad man køber i dag, er pakket ind i plastik på den ene eller den anden måde. Ja, nogle gange er selve emballagen lavet af plastik, som derefter er omviklet pap. I de spanske supermarkeder ligger bunker af plastikposer til fri afbenyttelse, og der bliver ikke sparet på dem. Vores lokale frugthandler bruger også plastikposer, når de brune papirsposer er lige så gode og mere skånsomme mod vores miljø.

Jeg synes ikke nutidens emballagefremtog svarer til den nutidens miljøsituation og indstilling alle burde have til miljøet. Der er alt for meget spild, alt for meget pis og papir, som intet formål har i forhold til produktet. Nogle gange bliver jeg helt i tvivl, om vi mennesker i grunden er klar over, at der også skal bo og ånde mennesker her på jorden, når vi engang ikke er her mere. For eksempel vores børn og deres børn. Eller om vi overhovedet er klar over konsekvenserne af vores plastikgilde. Jeg tror det faktisk ikke.

7 thoughts on “Plastiksamfund

  1. Yrk, jeg er helt enig med dig Fisker.
    Jeg har gjort det til en vane altid at have stofposer med i butikkerne til mine varer – det er i hvert fald en lille begyndelse i forsøget på at undgå lidt af al den overflødige plasticemballage.

  2. Irerne lider af den samme sygdom. AL indpakning er lavet af plastik, det er grufuldt. Jeg husker for mange år siden da danskere (eller var det bare os københavnere? Jeg var sådan een engang, jo) lod vores unødvendige emballage ligge i supermarkedet, det fik ret mange af de store forretninger frem i skoene, så de startede med at sælge tomater i papkasser og ikke plastik og i den duer. Den slags forbrugerdemonstration har ofte en fantastisk effekt, men det med at demonstrere er vist ikke moderne mere …
    Nuvel, hvad hjælper det, når man ser alle disse livsstilsbutikker med de sidste nye ‘brushes’ motiver klasket på plastikbimpler og dingenoter og forbrugere (helt klart mest kvinder – skam os!) der køber ind i vildskab for at det hele skal matche, hvad faen er der i vejen med tante Agates gamle lerfad?
    I dag var jeg hos købmanden i vores lille by, han havde 7 (SYV!) hyldemeter (I tre etager) plastikvarer, så som vaskekurve og den slags, noget vi engang kunne lave selv af pil …
    SUK!

  3. Det er et kæmpe problem… jeg bliver rasende over alt den emballage jeg smider ud hver gang jeg kommer hjem fra supermarkedet. Det, der irriterer mig mest lige nu er bananer!!! Der er fritliggende Chiquita-bananer – produceret med lav lønning etc. – og Max Havelaar. Men sidstnævnte er pakket i vacuum????? Hvad er fidusen med den fair trade? Udover, at de er dyrere fordi bønderne får flere penge – men de kommer jo lige så langt væk fra som Chiquita – som overlever uden emballage! Men jeg køber dem – af Fair Trade årsager!

  4. Madame, stofnet er gode! Da jeg boede i Danmark brugte jeg dem også altid, og lige nu kommer jeg til at tænke på, hvad der er blevet af dem… 🙂

    Irene, hernede er faktisk alt frugt og grønt bland selv, men man skal bruge en plastikhandske til at putte det over i en plastikpose med, og så er vi jo i og for sig lige vidt…
    I mit hjem er der ingen livstilsplastik, det ville være malplaceret og tante Agates gamle lerfad fungerer upåklageligt 😉

    Nille, jeg forstår det heller ikke. Det giver ingen mening. Hvis du handler fisk, kød, ost og pålæg hos de små butikker hernede, bliver det pakket ind i papir, og det er der rigtigt mange som gør, men alt det vaccumpakket kødpålæg ligger jo stadig i stribevis i de store supermarkeder…

  5. Suk – hernede bliver der heller ikke sparet på plastic poserne. Selv en lille bitte ting blir puttet i en pose, med mindre man insisterer på at de godt selv kan beholde den. Plast og papir som vi sorterer fra forærer jeg til den lokale beboerforeneing eller en velgørenhedsforening – de sælger det til genbrug. – Sidstnævnte kommer også gerne og henter brugte elartikler, som de skiller ad og sælger.

  6. Nurhanne, jeg siger ofte nej til at plastikpose, jeg behøver foreksempel ikke en pose til at bære min avis og et blad hjem i…

    Marianne, jeg synes egentlig Danmark burde være længere fremme i affaldssortering. Det kan jo betale sig på længere sigt!

Skriv et svar

