Et dyrt valg

Da der var præsidentvalg her i Spanien i marts, tror jeg Zapatero tabte hovedet og besluttede sig for at vinde, om så det skulle koste de svage i samfundet mere end hvad godt er. Og han kalder sig socialdemokrat.
Han lovede nemlig, at hvis han blev genvalgt, så ville han udbetale EUR 400 tilbage til alle skatteborgere i 2008. Jeg har lige modtaget EUR 200 med min løn for juni, resten af lovningen bliver spredt ud over de sidste måneder af året.
Tro mig, jeg klager ikke over at få EUR 400 tilbage. Det var jo mine penge, inden jeg betalte dem i skat. Men jeg kommer ikke til at mangle de penge, for jeg har jo aldrig haft dem i hånden. Jeg undrer mig over, hvordan regeringen vil lukke et så stort hul i statskassen. Vi betaler i forvejen kun sølle 16% i skat. Alle de millioner af euros må da komme til at mangle et sted, og jeg frygter at det, som altid, kommer til at gå ud over de svageste. De svageste får selvfølgelig også deres penge tilbage, men mon ikke det på længere sigt bedre kunne svare sig, at investere alle skatteborgeres EUR 400 i samfundet?

Så meget for at vinde et valg.

15 thoughts on “Et dyrt valg

  1. Jeg er komplet enig! For at bruge et lidt vulgært udtryk, her kan da tales om at “pisse i bukserne for at holde varmen” – og det er da helt sikkert at de stærkeste skuldre ikke kommer til at bære de tungeste byrder i dette tilfælde. Ren politisk opportunisme af værste skuffe – puha, jeg blev helt rød i kammen …

  2. et cetera, jeg synes ogsaa det minder meget om at pisse i bukserne for at holde varmen. Faktisk synes jeg det graenser til korruption. Der er ingen tvivl om, at hvis du tjener under EUR 1000 om maaneden, saa er EUR 400 mange penge at faa igen, men hvad saa naeste maaned, og til naeste aar, naar der er skaaret ned paa ALT, fordi Zapatero lavede saadan et stunt 😦

  3. Pia, jeg synes bare ikke det er noedtvendigt at give de penge igen, naar vi ikke betaler ret meget i skat. Paa kort sigt at der maaske nogen, som kommer paa sommerferie eller faar en dejlig sommer med familien, men paa lang sigt tror jeg simpelthen ikke, at det kan betale sig at vaere saa ‘gavmild’.

  4. Jeg synes osse at det lugter af bestikkelse. Stem på mig for penge. Umodent af både politikkere og vælgere at falde for sådan noget!

  5. Præsidentvalt? Er Spaninen ikke et kongedømme?

    Politikere er sjældent gode til at føre god politik, de tænker som oftest i egen vinding … Også i Spanien!

  6. Jo, jeg vil give dig helt ret, Fisker! Det har vel kun været for at få fat på stemmer, og helt uden tanker for konsekvenserne. Hrmf …

  7. Irene, det med kongen, praesidenten og regeringen fungerer ligesom i Danmark.

    Jeg synes det er lidt klamt, at han var villig til at gaa saa langt. Desvaerre er der mange, som ikke kan gennemskue hans trick, og det koster dyrt i den anden ende.

    Madame, der ser ud til at hverken han eller vaelgerne har taenkt paa konsekvenserne 😦

  8. Bestikkelse er måske ikke den tekniske betegnelse for detteher, men jeg forstår jo godt sammenligningen. Det kan undre, at han siger 400 EU til alle i stedet for fx. 200 EU til børnefamilierne (ligesom vores “børnecheck”, som Schlüter jo har æren for) og bagefter 200 EU til sociale projekter eller lign.

    Tror du virkelig det er fordi han var desperat efter at holde socialdemokraterne ved magten? Og hvis det er tilfældet, er det så egentlig ikke lykkedes?

  9. dax2, jeg er godt klar over at bestikkelse og korruption måske ikke er de rigtige betegneler for dette trick, men det grænser til et plat og beskidt trick.
    Der er næsten lige blevet indført en slags børnetilskud, som gives som et engangsbeløb, når barnet er født. Så det kunne ikke gentages, hvis folks opmærksomhed skulle fanges.
    Jeg tror oprigtigt, at det var et billigt trick for at blive ved magten. Der er mange forskellige niveauer af folk i Spanien (mange flere end i DK), og de vælgere, som for hvem EUR 400 ville være en mindre formue at få tilbage, har måske svært ved at overskue eller gennemskue konsekvenserne.
    Og jo, det er lykkedes, men har han så kapacitet til at lukke det store hul, som lige har åbnet sig?

  10. Fisker, jeg tror at du har ret i, at de vælgere for hvem de 400 EUR har virket som en gulerod er den laveste del af samfundet. De tænker kortsigtet – ikke for at være fordumsfuld – men de har måske tænkt på sommerferie osv. Folk, som i forvejen lever fra dag til dag pga. deres prekære situation. Men det er sørgeligt… det eneste positive må dog siges, at han har HOLDT sit valgløfte… det er mere end så mange andre rundt omkring 😉

  11. Nille, nemlig det handler om kortsigtet glaede, som om faa maaneder ikke betyder meget. Du har helt ret, han holdt sit valgloefte. Det maa man tage hatten af for. Men lad os se om spanierne husker det til naeste valg 😉

Skriv et svar

