At klappe med to hænder

Spaniere klapper, og de elsker at klappe. Ikke på den der lidt slatne ‘Skjuld gammel venskab rejn forgå’-måde. Spaniere klapper takter, forskellige takter som udgør rytmen. Det er en kunst i sig selv; tocar la palma. Jeg blev mindet om det i Écija i sidste weekend. Jeg er fascineret, og jeg glor, mens jeg suger til mig. Jeg har på fornemmelsen, at det ligger lidt i blodet, at man skal vokse op med det. Jeg lytter og lytter, og prøver at skille de forskellig klappetakter fra hinanden, men det kræver spidse ører. Fernández har i flere omgange forsøgt at forklare mig konceptet og de grundliggende principper, og hver gang dukker der flere mystisk spørgsmål om denne ikke så simple kunst. Jeg har måske tendensen til at spørge for meget eller for kryptisk, for Fernández’ mest yndet svar er, “sådan er det bare, det er lidt svært at forklare“. Jeg må glo og lytte noget mere, måske kommer det til mig en dag…

7 thoughts on “At klappe med to hænder

  1. Du skal nok får det lært – det er jeg sikker på!

    Det lyder som om, vi er lidt bagud heroppe i Danmark. At klappe takter minder mig om, hvad jeg har oplevet i Senegal og Gambia. Måske er vi bare alt for kedelige os danskere?

  2. Fisker… Nu mangler jeg jo lige en “Fernandez” her, jeg er sikker på at mit spanske og forståelse for det spanske ville være langt længere fremme hvis jeg havde sådan en af slagsen.

    Men ofte spørger jeg venner som er født ind i denne kultur… Og selvom Catalansk kultur langgt hen af vejen adskiller sig fra resten af landet så er der jo stadig en fælles kultur om de vil det eller ej.

    Jeg spørger lige som dig… Jamen hvorfor… forklar mig lige det… hvad er det… hvorfor siger man det… hvorfor gør man det… “Jamen sådan er det bare…” er svaret ofte… Jeg sætter mig indimellem i deres sko… hvis jeg skulle forklare små ting på dansk… GAMLE traditioner som jeg er vokset op med… jeg kender dem ud og ind… men mam kan bare ikke forklsre dem… så er svaret jo simpelt… sådan er det bare… Bare fortsæt med at sug til dig… hen af vejen finder du sikkert svaret…

  3. I min musikalske erfaring handler det om at bruge kroppen til at lave rytmer og musik med og helt og aldeles glemme intellektet … Slå hjernen fra og inden længe, så danser du også flamenco! 😉

  4. Jeg har godt hørt det – når der klappes der sydpå, det trænger bare igennem alt og er så imponerende…. det kan man kalde applaus.

  5. Madame, jeg tror det er indlevelsen der godt kunne skrues en tand op hos danskerne. Noget med at give slip paa haemningerne og give gas 😉

    Annette, at have en ‘Fernández’ giver uden tvivl adgang til en helt anden forstaaelse af meget her i landet. De regionale spanske kulturer er forskellige paa hver sin maade, men jeg er heldig at faa en masse fra baade Madrid og fra Andalusien.
    Du maa ha’ fundet dig en spanier, saa du kan faa kulturen ind med morgenmaden 😉

    Irene, tro mig – den er slaaet fra 😉

    Marianne, vi var til koncert for nylig og publikum klapper virkelig takter. Det er imponerende 🙂

  6. F’resten, Madame, danskere er hammerrøvkedelige. Total mangel på musikalsk finesse, kan kun synge fra bogen og lave stupide metalrock-rytmer. Ups, det var vist lige en kæphest der blev luftet der, sorry!…

    Fisker, jeg synes nok jeg fornemmede der var noget særligt over dig, med dén slået fra … 😉

Skriv et svar

