Den nærmeste bog

På opfordring af Irene har jeg slået nærmeste bog, Gabriel García Marquez’ Living to Tell the Tale, op på side 123. Den femte linie og de næste tre sætninger lyder således:

“It happened one day when my mother suffered an attack of nostalgia and sat down at the piano to play “After the Ball Is Over,” the historic waltz of her secret love, and Papá had the romantic idea of dusting off his violin to accompany her, even though it was missing a string. She adjusted without difficulty to his romantic middle-of-the-night-style and played better than ever, until she looked at him with pleasure over her shoulder and realized that his eyes were wet with tears. “Who are you remembering?” my mother asked with ferocious innocence.”

Bogen er García Marquez’ fortælling om sit eget liv helt fra barns ben af. Jeg er på intet tidpunkt i tvivl om, hvor han har fundet inspiration til at sine fantastiske fortællinger. Lige rundt omkring og i ham selv, for som bogen begynder med,”Life is not what one lived, but what one remembers and how one remembers it in order to recount it.”

Nille og Marianne, er I friske?

9 thoughts on “Den nærmeste bog

  1. Marianne, super 🙂

    Madame, naar man har laest nogle af hans boeger, forstaar man virkelig, hvor al hans inspiration kommer fra. En ting er at leve ens liv, noget andet er at beskrive det og give det en vinkel. Bogen er utrolig spaendende og meget inspirerende.

  2. Den lyder mere spændende end den jeg kæmpede mig igennem… ‘100 års ensomhed’! Puha… en killer! Måske skulle jeg forsøge mig med denne! Skal lige finde en bog… så er jeg der!

  3. Pernille, hans egen biografi er ikke naer saa laesekraevende som mange af hans romaner. Der er stadigvaek mange navne og steder, men man kan godt snuppe et par sider her og der, uden at blive kastet helt ud af kurs 🙂

  4. Årh! Fedt du ville være med. Jeg er megafan af García Marquez! Jeg kan falde i dyb svime over hans fantasi og hans sproglige kunnen. Tak for påmindelsen!

Skriv et svar

