Valiente!

Vaer tapper! Saadan lyder tilraabene paasken igennem til de mange costaleros og indmellem ogsaa costaleras, som tappert baerer procesionerne gennem mange af Spaniens byer. Hver sin by med hver sine traditioner. Mange gange foregaar det om natten i flere timer i traek paa brosten med bare foedder. Man skal vaere tapper, for at holde modet oppe.

elconfalon.png

Nogle procesioner foregaar i komplet stilhed, andre med stort orkester. Til sidst er der de messende, som El Cristo del Confalón paa billedet. En baerer raaber, viva el Confalón, mens resten af baererne svarer ham med smaa konstante viva! Fernández, hans broedre og far er alle gamle costaleros. Der eksisterer en helt klar indforstaaethed blandt folk, som aar efter aar, har travet gaderne tynde med saa mange kilo paa hovedet eller skulderen.
Naar man starter, i slutningen af teenageaarene, som costalero, starter de fleste med at baere jomfruen. Aar efter aar stiger man i graderne og man faar lov til at baere Jesusfiguren, som tilsyneladende for mange har mere status end jomfruen.

laesperanza.png

Hver aar op til paaske er vejret et yndet samtaleemne. Det er nemlig essentielt for procesionerne at det ikke regner. Hvis der paa forhaand er meldt regnvejr bliver den individuelle procesion aflyst eller udskudt et par timer med haab om opklaring. Skulle det, som det var tilfaeldet denne paaske i Écija, begynde at regne midt i et optog laegger naermeste kirke hus til indtil regnen er drevet over. Écija er en stoerre landsby med omkring 40.000 indbyggere og ikke mindre end 13 kirker, saa skulle uheldet vaere ude, er der ikke langt til den naerste port og dermed toervejr.
For nogle aar tilbage var paasken for mig lig med sommerhus, frokoster og fester. Selvom paasken i disse tider er ved at miste sin egenlige betydning og vel nok i princippet handler mere om et par fridage, saa synes jeg, at det er en god maade at genopleve den paa. Ogsaa selvom man ikke er religioes. Man bliver mindet om, hvad den egentlig handler om, og hvorfor den er saa vigtig for saa mange mennesker verden over. Sidst men ikke mindst er det beundringsværdigt, at en saa gammel skik bliver holdt i haevd med saa stor stolthed og engagement. Jeg bliver ved med at komme tilbage…

6 thoughts on “Valiente!

  1. Smukke smukke billeder, Pernille!!! Jeg kan godt forstå, at du er mee tiltrukket af den tradition end sild og snaps 😉 Det er dejligt med gamle skikke – og især, at også de yngre stadig ‘gider’ at være med – med stolthed!

  2. Tak for det, Pernille.
    Den anden slags paaske er ogsaa hyggelig, forstaa mig ret. Men det her er der lidt mere dybde i paa den paaskeagtige maade og det kan jeg godt lide.

  3. Ja, det er simpelthen stort. Jeg får gåsehud bare ved tanken. Der må vist planlægges med en tur til Sydspanien i påsken et af de kommende år – Sevilla er nok mit bud.

  4. Jeg har det helt anderledes, jeg flygter ud af byen til Paaske. Bor i Sevilla, og det er aldeles umuligt at komme nogen steder for folk. Hele doegnet rundt. Jeg bryder mig ikke om store folkemaengder, saa foretraekker at tage vaek, helst til Portugal, som er taet paa, billigt og uden de samme fanatiske paasketraditioner. Men ja, det er da imponerende med processionerne et eller andet sted.

  5. Rikke, I maa afsted til naeste aar 🙂

    Anja, jeg er godt klar over at dimensionerne er meget anderledes i Sevilla. Folk fra Écija koerer gerne dertil og ser procesioner ogsaa. Jeg har dog min foerste gang til gode, men jeg kan naesten regne ud, at det ikke er der, jeg skal moedes med dig saa 😉

    Den anden dag saa jeg Callejeros i Triana paa Cuatro, og jeg er meget hooked paa at opleve bydelen. Hvem ved, maaske naeste gang vi er paa de kanter.

Skriv et svar

