Toerret valgskinke

Der er snart praesidentvalg i Spanien. Helt praecist den 9. marts. I Spanien er der altid valg om soendagen, saa er der vist ikke nogen undskyldning for ikke at stemme (det skulle da lige vaere, at man ikke gad deltage i den demokratiske process).
Direkte TV-debatter mellem kamphanerne er ikke meget brugte i Spanien. Politikerne er mere til at tale foran deres egne tilhaengere, hvilket de ogsaa goer i stor stil rundt om i landet. I gaar fandt den foerste  TV-debat (af to) i mange aar sted mellem Spaniens praesident Zapatero og hans udfordrer fra de konservative, Rajoy. Op til debatten har det vaeret meget snak om, paa hvilken kanal den skulle vises. Hele diskussionen endte med, at debatterne bliver sendt af de kanaler, som maatte oenske at transmittere dem. Debatten var meget ordstyrerpraeget og kontrolleret; emnerne var forudbestemt og naar tiden udloeb stoppede den talende konsekvent med at tale. Kun faa gange, naar snakken kom ind paa helt konkrete emner, blev det for meget for debattoererne, og de afbroed hinanden. Utroligt nok herskede der mere orden end kaos. Debatten mindede desværre om noget, der kunne have fundet sted for 15-20 aar siden, hvor Spanien stadig var meget praeget af minder om fortiden. Jeg savnede lidt af det kaos og intensitet, som jeg til dagligt ser rundt omkring mig.
Desvaerre har jeg, som mange andre danske i udlandet, opgivet min stemmeret, saa jeg kan kun se med fra sidelinien, og aergre mig en smule over prisen for eksotisk kaerlighed.

10 thoughts on “Toerret valgskinke

  1. Åh, hvor jeg grinte over din overskrift 😉 GENIAL!!!!!!!!!! Så må du jo sluge kamelen og glemme, at vi engang levede i et demokratisk samfund med valgret – det er xxxxx-uretfærdigt er det. Men det lever alle udenlandsdanskere jo med! Måske du bliver spanier en dag? 😉

    Jeg er ligesom dig lidt forundret over, at det foregår så civiliseret… det er da noget ulig spansk temperament!

  2. Pernille, et eller andet plat skulle jeg jo finde paa 😉

    Jeg tror aldrig, at jeg bliver spanier paa papiret. Det ville foeles meget maerkeligt, at skulle opgive mit danske pas.

    Det foregik alt for civiliseret og paent, en tand for diktatorisk fristes jeg naesten til at skrive (velvidende at det lyder helt forkert i spanske sammenhaenge).

  3. Tørret valgskinke, haha, tænk at det foregår med SÅ lidt temperament, det ville jeg altså ikke have troet. Det var spændende at læse, Fisker, måske I mangler lidt valgflæsk 😉

  4. Jeg må indrømme at lige netop det med stemmeretten er en ting som kan sætte mit pis totalt i kog. Min mand får troeligt tilsendt stemmepapirer certifikeret fra Spanien ved hvert eneste valg. Han kan altså stemme i et land hvor han ikke har boet i 15 år og faktisk måske er lidt ligeglad med med. Tilgengæld kan han ikke være med til at sætte dagsordnen i det land hvor han lever, arbejder og betaler skat. Jeg ville sådan ønske at stemmeretten fulgte med skattepligten eller en permanent opholdstilladelse, for det er da ikke rimeligt at man ikke kan være med til at bestemme i det samfund man iøvrigt er medlem af alene pga en landekode på et pas.

  5. Madame, det var lidt toert i forhold til, hvad jeg ellers ser af debatter paa TV her. Spaniere udtrykker generelt deres mening meget ekspressivt, men ikke lige de her to i den her sammenhaeng…

    Marianne, tak 🙂 Jeg kan ikke stemme nogen steder, kun til lokalvalg her i Madrid, men det er egentlig en god start 🙂

    Rikke, men er det ikke bare typisk spansk og typisk dansk, lidt i stil med dobbelt statsborgerskab. Jeg er enig med dig, det giver ingen mening, at man ikke har noget at skulle have sagt i det samfund man lever og betaler skat i.

  6. Mht den demokratiske proces, skal man nok huske på at Spanien er et forholdsvist ungt demokrati og derfor måske ikke har så mange traditioner på det område.

    Måske vi skulle danne en bevægelse for stemmeret på tværs af statsborgerskab i EU. Rigtig mange mennesker er jo sat ud af politisk indflydelse på denne måde.

  7. Jeg tror man fra Spansk side hellere vil give muligheden til mange (statsborgere) end at afskaere folk fra deres stemmeret.

    Der burde faktisk saettes mere fokus paa det problem. Det virker jo helt udemokratisk, at man mister sin stemmeret som EU borger bosat i et andet EU land. Jeg tror, det bliver en lang og droej kamp, og det undrer mig egentlig, at dette problem er blevet saa stor, som det nu engang er. Der skulle vaere gjort noget ved det fra dag 1.

  8. Fisker, det er jo i henhold til grundloven at man som udenlandsdansker ikke kan stemme i Danmark. De mange danskere der bor i Sverige (og arbejder og betaler skat i Danmark) har i mange år forsøgt at gøre noget ved det. Grundloven står ikke sådan lige til at ændre.

    Hvor ville du gerne stemme, hvis du selv kunne vælge (frit)? I Danmark eller Spanien?

Skriv et svar

