Tilroeget

Jeg er saadan lidt smaaforarget. Jeg ved naesten ikke om jeg skal grine eller graede (og det skal her til naevnes, at jeg til tider ryger et par smoeger). Mine spanske kollegaer fortalte mig under morgenmaden, at da de gik i skole og paa universitetet (i midten af halvfemserne) var det hel normal kutyme, at laereren roeg i timen, hvis vedkommende havde lyst til det. Faktisk var der en, som havde en underviser, som altid havde en smoeg i mundvigen, mens han underviste. Hvis der ikke var for mange elever som roeg, maatte de ogsaa gerne snuppe sig en smoeg.

Saadan var det bare…

15 thoughts on “Tilroeget

  1. Hvor er det befriende un-PC og naturligvis ganske forargeligt! Helt forfærdeligt, men alligevel, der er nu et eller andet over den slags anarki, der appellerer til min indre punker …

  2. Irene, jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige. For et eller andet sted, saa synes jeg, det er dybt forkasteligt, og et andet sted synes jeg, det er, som du skriver, totalt anarkistisk, men paa den lede magtmisbrugsagtige maade. Jeg grinede, da jeg hoerte det 🙂

    Joan, det er kun rygere, som ikke kan lugte, at det lugter haesligt. Det fungerer vist paa sammen maade som kaffeaande 😉

  3. WHAT?????????? Det var dog det vildeste!!!! Og jeg går ud fra, at det er 1990’erne du snakker om 🙂

    Nej – spøg til side… jeg kan godt synes, at hysteriet er ved at tage overhånd. Men der skal jo alligevel være en vis form for hensyn!

  4. Pernille, det er lidt vildt, men typisk spansk maa jeg sige. I Spanien er man den ultimative herre over sin ejendom (ikke at skoler er laererens ejendom, man vedkommende bestemmer der), og man goer hvad man har lyst til. F.eks. har jeg en chef, som konsekvent ryger paa sit kontor; han goer det, fordi han er (var) ejer af firmaet og dermed i foelge spansk mentalitet goere, hvad han havde lyst til…

  5. Ja Fisker, det er ren facisme … Tsk, tsk, tsk! Men jeg må altså trække på smilebåndet, for der er også noget charmerende over at det hele ikke altid skal være så forbistret politisk korrekt og lov og EU orden agtigt!

  6. Jov, jov, dengang røg man også inde i banken, supermarkedet og mange andre steder. Jeg har siddet til eksamen på universitetet i Valladolid med kæderygende medstuderende omkring mig. Heldigvis røg jeg også selv dengang…

  7. Det er jo helt vildt, tænk at det var tilladt i Spanien i 1990’erne. Men jeg kan vist ikke føje mere til, end alle I andre allerede har skrevet.

  8. Marianne, welcome to Spain 🙂
    Jeg gad heller ikke sidde i saadan en taage hver dag, men som Fernández ogsaa sagde, at det var helt op til underviseren.

    Rikke, jeg taenkte nok, at du ogsaa havde et par rygerhistorier fra en naer men naesten svunden tid 🙂

    Madame, det er helt vildt, og derfor kunne jeg ikke lade vaere med at grine. Det virker saa langt ude, at det er sjovt (naar man ikke har vaeret underlagt det) 🙂

  9. Haha.. hvor skægt, men også lidt hmm..
    Havde en lærer i skolen som røg cigar, og han havde den med sig alle vegne. Det var ikke altid hyggeligt at have timer med ham.

    Har også arbejdet i en kommune hvor receptionsdamen pulsede løs konstant.. shit der stank når man kom ind. Utroligt at det har været tilladt… men det har det jo mange steder… også i bussen, på de bagerste sæder.

  10. jeg gik på seminariet i midthalvfemserne og der ka jeg huske det lige begyndte med at vi ikke længere måtte ryge på alle gangene, i kantinen og sådan, men jeg mindes ikke at nogen måtte ryge inde i undervisningslokalerne.

    Til gengæld ka jeg huske de tider hvor der stod store runde lakerede keramikaskebægre i både banker, på kommunen, ja de fleste steder man kom, man kunne og måtte ryge alle steder.

    Tiden går godt nok stærkt, glæder mig meget ofte over ikke at være ryger mere, jeg kunne desværre ikke som du holde mig til et par smøger i ny og næ.

  11. Jeg havde en laerer paa HF der ofte roeg cigar i klassen. Han maatte ikke, men gjorde det bare alligevel! Naar nogen kom ind i klassen lagde han cigaren ned i skuffen og af og til gik der lidt ild i noget, men det var ikke noget han tog sig saa noeje.

    Jeg er faktisk lidt forundret over reaktionerne her, for I Danmark ryger folk da helt og aldeles haemningsloest – og over alt (undtagen skolelokalerne). Saa vidt jeg husker laeste jeg for nyligt at Danmark og Graekenland var de lande med fleste rygere per capita i hele verden.

  12. Johanna, jeg kan godt huske at man måtte ryge i bussen engang. Tænk sig engang, at rygere har haft rettigheder 🙂

    Pia, de store askebægere er jo næsten indbegrebet af en dansk institution… Grimme men rummelige 😉
    Da jeg gik på uni (startede i 2000) måtte man skam ryge i fællesarealet, spørg mig ikke hvorfor. Og på gym, i slutningen af 90erne, var der rygekælderen. Jeg tror nu det er godt nok, at der er sat så skarpt ind overfor rygning i disse dage, og jeg mener uden tvivl, at ingen tager skade af lidt frisk luft til deres smøg.

    Tina, jeg tror nok, at der er ved at komme andre boller på suppen i DK. Da vi var på juleferie gik det op for os, at der er kun er meget få steder i Jomfru Ane Gade, hvor man må ryge nu om dage. Og det er i sig selv helt vildt. Jeg er næsten sikker på, at der må lukke et par barer på den bekostning 😉

Skriv et svar

