Aftensmad

Jeg kommer lige fra fiskehandleren. Vi skal have fisk i aften. Sværdfisk. Ikke de store dikkedarer, filetterne skal bare lige på grillpanden i lidt olivenolie og så have et skvæt citronsaft. Det tager ikke mange minutter, så er de klar.

swordfish.jpg

Måske gik jeg lidt overboard, for jeg kom også til at købe kæmperejer og så lige en sepia blæksprutte til frokost i morgen. Men fisk er jo sundt og så er det ikke mindst tilgængeligt. Og til at betale. Så det gør ikke noget, at man slår sig løs engang i mellem. Vel?

12 thoughts on “Aftensmad

  1. Fisk er nemlig supersundt – jeg får ikke nær nok tror jeg! Men I har sikkert også et udvalg, der vil gøre os misundelige. Jeg kiggede på en sepia i dag i supermarkedet – men dybfrossen… øv! Nyd middagen og alle dine Omega-vitaminer 😉

  2. Pernille, vi har bestemt et godt udvalg, og det bedste er, at fisken bliver renset og ordnet, som man gerne vil have det, mens man venter. I julen så jeg også godt frosne sepias i føtex. Du har ret, det er lidt øv, men skal det være lidt spændende og usædvanligt, så er det nok den vej, man er nødt til at gå længere nordpå 😉

  3. Det har du nemlig helt ret i – ellers bliver det altid til de sædvanlige stykker laks og tun! Det må vist afprøves! Men det kan stadig ikke opveje Jeres supermarkeder, hvor gambas etc. bare ligger i kilovis – og er friske!

  4. Det lyder både nemt og sund – og så tilmed billigt. Jeg er desværre ikke fiskespiser, så dit billede får ikke mig til at savle, Fisker.

  5. Pernille, jeg klager slet ikke 🙂

    Madame, det gode er, at der er lidt for enhver. Vores slagter har ogsaa et bredt udvalg i koed, lam og kylling. Igen bliver det hele (haand)skaaret ud for oejnene af en. Naeste gang der er steak paa programmet, skal jeg se om jeg kan friste dig 😉

  6. Marianne, jeg er også vild med fisk. Jeg googler bare fiskens navn + opskrift, så popper der mange opskrifter op. Så er der ikke flere undskyldninger (det skulle da lige være udvalget…) 🙂

  7. Det lyder laekkert. Blaeksprutte har jeg smagt, men kun saadan noget gummiblaeksprutte man faar paa Teneriferie og hos Nick the Greeks Restaurant paa “the high street”, saa det aner jeg ikke om er noget jeg selv ville kunne finde paa at bestille. Hvordan laver du det til?

  8. Tina, når vi er for eksempel i Malaga, bestiller vi blæksprutteringe, men kun fordi vi ved at blæksprutterne er friskfanget og dermed frisklavet. De dybfrosne er ikke meget ved, når man har fået den ægte vare.
    Jeg er dog ikke så meget for panering, så hvis jeg laver calamares er det på panden med olivenolie. Sepia steger jeg enten hel eller i små stykker på panden også sammen med hvidløg i skiver (skal ikke spises) og lidt persille. Man kan selv bestemme, om man er til et skvæt citronsaft bagefter. Sepia bruges normalt som en slags tapa eller forret hernede, så dertil spiser brød og mayo.
    Min oplevelse er, at mange turister går glip af den rigtige spanske madkultur, mens de er her. Man skal næsten have en spanier med sig ud at spise, og så bare lade vedkommende bestille noget for at virkelig spise spansk. De ved i sidste ende, hvad der er godt at bestille hvor i Spanien.

Skriv et svar

