Slut

Vores juleferie slutter lige nu. Den har været lang og dejlig. Vi ankom fra de sydlige breddegrader midt eftermiddag. I morgen skal jeg på arbejde for første gang i to måneder, det er en underligt fornemmelse, men jeg glæder mig.
Vores spanske juleferie har ikke manglet noget. Vi ankom lige i tid til nytårsaften og de 12 druer. Min svigermor havde fået fat i nogle hulens store druer, så da klokken slog 12, stod vi alle med munden proppet med druer, og var ved at dø af grin. Vi har tilbragt dagene med at spise en masse lækker pata negra skinke eller jamón ibérico, som den også går under, nyde at vi ikke skulle noget bestemt, og besøge dem vi ikke ser så tit.

los_reyes.png

Om aftenen d. 5. januar kom de hellige tre konger til byen med gaver. Hele optoget går gennem byen, mens Melchior, Kaspar og Balthazar deler karameller og små gaver ud til børnene (og de voksne, som stadig ikke føler sig for gamle til at kaste sig rundt blandt de forventningsfulde børn for at fylde posen op med karameller). Efter optoget gik vi hele familien hjem, hvor kongerne havde været i mellemtiden og aflevere vores gaver i stuen. Specielt var der een, som blev glad, da han så den flotte nye cykel stå og vente på ham. Efter udpakning af gaver fik vi lækker mad og til sidst den obligatoriske Roscon de Reyes. Den er ikke just en favorit, men jeg tager en for holdet, for i kagen gemmer der sig nemlig en konge og en bønne – den som får kongen, får masser af held og lykke i det nye år, mens den som får bønnen, skal betale næste års kage. Hverken Fernández eller jeg dog kan bryste os af held og lykke eller kageregning, men i stedet af nogle meget lækre gaver. De tre konger er nu ikke så tossede endda…

8 thoughts on “Slut

  1. Marianne, den har været meget lang, den føles faktisk helt uendelig fordi jeg ikke har været på arbejde så længe.

    Det jeg oplever er jo egentlig en del af mit liv, dermed ikke sagt at det ikke er specielt, men jeg er vant til to forskellige måder at gøre mange ting på. Det er bestemt nogle dejlig oplevelser, som jeg får lov til at være en del af 🙂

    Joan, tak for din søde hilsen. Nu skal jeg nok skynde mig at opdatere mig på, hvad du har begået mens jeg har været på ferie 🙂
    Glæder mig!

  2. Dejligt at høre, at du har haft en god ferie… kender godt det der med, at det er mere “normalt’ for os. Det føles ikke som eksotisk ferie på samme måde – men bare familieafslapning – men dejligt er det jo!

    Det betyder, at benet også er fit for fight kan jeg regne – SKØNT!!!!!

    Den spanske Helligtrekongers-dessert lyder præcis som den belgiske, hvad angår kronen, kongen etc. 😉 Hvor morsomt!!! Men den ser altså anderledes ud!

    Velkommen tilbage!!!

  3. Det lyder som en rigtig hyggelig ferie for jer. Og jeg siger som de andre tre herover: Velkommen tilbage! Dejligt at din fod må være i orden igen, så du kan begynde på job efter den lange pause.

  4. Kære Pernille & co.

    Man fristes af og til at sætte sig til tastaturet og skrive en hel del om løst og fast, men viger tilbage, når man ser, hvor meget jeres venner har ordet i deres magt. Vi er jo et par ældre mennesker, der ikke oplever så meget mere, men er glade for, at dagene går uden de store problemer, der hurtigt kan blive meget store for én, når man er kommet op i årene.

    Der er dog et par ting her, vi gerne vil skrive om til jer. Vi havde også den store glæde at se den ældre mand i selskab med bjørnene. Den var meget rørende. Så rørende, at man måtte ty til lommetørklædet adskillige gange og tage sig selv i nakken for at være koncentreret om temaet.

    Ligeledes havde vi forleden den glæde at se 2 lange afsnit af “The Riverdance”-optræden i Irland. Det er noget af det bedste, vi nogensinde har set på skærmen. En rytme uden lige. Og vore tanker gik netop til jer, idet dansene blev kombineret med en spansk flamenco-danserinde af meget høj kvalitet. Denne kombination af spansk og irsk dans var lige ved at tage pippet fra os, så vi har heldigvis optaget hele udsendelsen på bånd og kan tage den frem igen, når lysten er til stede.

    Ellers glæder det os naturligvis, at du, Pernille, er “kommet på benene” igen og begyndt at arbejde samt at I begge har haft en god ferie her i vort lille land, Danmark. Vi har også haft en god jul. Dette år alene, idet børn og børnebørn, som vi sikkert har fortalt, har været på skiferie i Østrig. Og nydt det fremmeartede dér. Bl.a. at være til katolsk gudstjeneste juleaften kl. 22 i byens kirke.

    Men nu kommer de alle her den 19/1 til 86 års fødselsdag. Det glæder vi os meget til. Glæder os til at høre om deres oplevelser, glæder os til at se drengenes ivrige øjne, når snakken går om deres oplevelser.

    Det var så en lille epistel fra os til supplement af alt det øvrige, der står på bloggen.

    Kan I nu begge to have det godt.

    Hils i Ålborg, når I taler med dem.

    De bedste hilsener

    Gudrun og Peder

  5. Hej Pernille,

    Som allerede naevnt…Velkommen tilbage og dejligt at hoere, at I har haft en god jul i Dk og er kommet godt ind i det nye aar her i Spanien.

    Vi havde ogsaa et par gode juledage i DK, om end vi kunne have brugt flere af slagsen. Nu er vi tilbage paa job, og knokler desuden med at faa de sidste formaliteter med lejligheden paa plads. Haaber paa at se jer her i det nordlige Spanien i loebet af 2008.

    Hils Sergio,

    /June

  6. Pernille, benet er fit for fight. I gaar gik jeg hjem fra arbejde, en gaatur paa 45 minutter uden problemer. I naeste uge begynder jeg at svoemme – traenger til at bevaege mig!

    Madame, tak for din dejlig hilsen. Ferien var skoen, men det er nu heller ikke vaerst at vaere tilbage 🙂

    Peder og Gudrun, det glaeder mig, at i har haft en dejlig jul jer to sammen. Tak for jeres lille epistel, det er altid dejligt at faa en hilsen og hoere at det gaar jer godt 🙂

    Hola June, hvis der er et par billige flybilletter til San Sebastian, saa kommer vi med det vuns. Vi maa lige holde oeje… Glaeder mig til at hoere mere om den nye lejlighed (bare det var mig!)

Skriv et svar

