Næste juleferie

Nu, hvor julen og alt hvad den medfører er veloverstået på de nordlige breddegrader, er vi klar anden del af vores multikulturelle juleferie. I morgen pakker vi sydfrugterne og rejser tilbage til Madrid, hvor vi gør kort holdt, før bilen startes op mod Andalusien. Vi er nemlig klar til anden del af vores traditionelle juleferie, som selvfølgelig inkluderer Fernández familie og deres traditioner.
Nytårsaften fejres sammen med familien, og selvfølgelig med de 12 obligatoriske spanske druer kl. 24. Dernæst er der ren afslapning indtil den femte januar om aftenen, hvor de gaver, som de hellige tre konger bringer, skal gives. Spanierne synes, at julemanden er noget pjat, han er bare for sjov, for det var jo tre hellige konger, som bragte jesusbarnet gaver, og derfor er det selvfølgelig også dem, som bringer dem til alle de forventningsfulde spanske børn (og voksne). Jeg glæder mig til at se, hvad los reyes magos bringer i år, og specielt til at se om, jeg er kamplar til at får del i alle de lækkerier, som de deler ud fra paraden, som er fast tradition i Spanien. Lad mig bare sige, at der er mange om kampen om slikket, og det i alle aldre. Entusiame er vist kodeordet…

11 thoughts on “Næste juleferie

  1. Det lyder dejligt, at I både hygger jer med dansk jul og den spanske ‘Hellig tre konger’-tradition. Jeg håber, din fod er fit for fight igen, Fisker.

  2. Tina, de fleste er jo lidt ærekære hvad deres jul angår inklusive mig selv, men når jeg har fået min danske dosis, er det rigtigt sjovt at opleve og deltage i andres jul og traditioner. Jeg har engang prøvet at dem jeg holdt jul med i USA bestilte pizza juleaften, det var ikke særligt inspirerende, men jeg glemmer det aldrig 😉

    Også et godt nytår til dig og din familie 🙂

  3. Som I dog fester konstant 😉

    Det lyder som en dejlig tid du går i møde. Hygge og gaver kan man ikke få for meget af, så det er bare med at nyde det hele. Rigtig god fornøjelse med kampen om slikket, men pas nu på den skrøbelige ankel 😉

  4. Dejligt at høre fra dig 😀
    Rigtig god tur hjem til Spanien igen. Det lyder som om, det været en god jul hos din familie og nu er det så Fernández familie der venter. Det er da en god fordeling med forskellige datoer at feste på 🙂

    Kom godt og sikkert hjem

  5. Liselotte, vi har seriøst en marathon-jul, men den er rigtig dejlig. Lækkerier og hygge kan man aldrig få for meget af 🙂

    Marianne, ja nåede lige at komme op til overfladen, inden jeg dykker igen 🙂
    Vi har hygget os rigtigt meget og er klar til næste omgang. Datoerne kan fordeles perfekt, så ingen bliver snydt og alle er glade.
    Jeg kan forresten ikke kommentere ovre hos dig. Det, som blogger har introduceret er vist noget værre skrammel. Det virker i hvert fald kun på må og få… 😦
    Godt nytår, Marianne 🙂

  6. Velkommen tilbage fra første juletradition:) Og rigtig godt nytår, håber at du er kommet godt ind i det og ønsker dig og dine alt muligt held og lykke for året der nu er gået ind i sin første fase.

    Tak for året der gik her på bloggen, jeg glæder mig til fortsat at følge livet fra det lune spanien:)

  7. Pia, tak for din hilsen 🙂 Jeg glæder mig til at læse med om det nye år ovre hos dig.

    Hej Rasmine, og velkommen til 🙂
    Det med druerne er en tradition som er omtrent 100 gammel, den stammer fra vinbønder fra Alicante-området, som introducerede den for at skrue salget lidt op i slutningen af året. Druerne spises for held og lykke i det nye år.

Skriv et svar

