Suckers for julelotteri

Spaniere elsker deres julelotteri. Hvert år op til jul sælges der lodsedler til det store julelotteri, hvor den samlede præmiesum er på 2,201,500,000 €. Spanierne går så langt som til at kalde denne lodtrækning den vigtigste i verden. Om den er det, vil jeg lade stå hen i det uvisse, men bemærke at den nok bare er den vigtigste i verden set med spanske øjne.
Mange køber det samme nummer år efter år og håber på at vinde El Gordo, hovedpræmien (den fede). Nogle køber flere numre; et med familien, et andet med arbejdet og måske et tredje med vennerne. Hele konceptet med numre og serier er ret komplekst, men et nummer sælges flere gange i flere serier, så der kan reelt set være flere vindere af den samme præmie. En lodseddel koster 20 €. Trækningen foregår efter en helt fast procedure, hvor børn fra skolen San Ildefonso i Madrid synger tallene og de præmier som måtte korrespondere til tallene. Hele trækningen tager tre timer og bliver vist direkte på TV.

img_2559-copy.png

Ligesom vi spillede sidste år og vandt 20 €, spiller vi selvfølgelig også i år. Tænk om man vandt El Gordo… Og hvis ikke, så er chancen der igen den 6. januar, hvor El Niño, den anden vigtigste trækning, finder sted. Julelotteri er bestemt et hit på disse kanter.

7 thoughts on “Suckers for julelotteri

  1. Jeg har altid lagt mærke til de der lodseddelssælgere på gaderne, når jeg har været i Spanien – og undret mig! Tak for forklaringen! Men med de summer på højkant så ville jeg sandelig også blive fristet!!!!!!!!!!! Det er ret sjovt at det er så udbredt hos Jer. Og tænk nu hvis I vandt… så kan Ryanair lægge sig… privatfly hjem til DK 😉

  2. Pernille, de lodseddelsælgere, du ser på gaden er fra ONCE, de blindes lotteri. ONCE har ikke mindre end en trækning om dagen 😉
    ONCEs lodsedler sælges af blinde og dårligt seende, på den måde har de mulighed for at have et job. Som sagt, lotteri er i højsædet hernede 😉
    Tænk hvis vi vandt… Sidste år var der en halv landsby, som vandt. De tog allesammen et år fri 🙂

  3. Det lyder meget underholdende med jeres julelotteri, Fisker! Ja tænk om man vandt den store gevinst. Det kunne være sjovt at vide, hvad folk bruger den til 😀

  4. Jeg kan osse blive helt pjattet med lotteri når jeg er i Spanien. Herhjemme spiller jeg aldrig. Jeg forstår på min mand at man også ofte giver en del af et nummer i gave til venner og familie. Sindrigt system…

  5. Madame, det er det helt store, det julelotteri. Nogle steder kan man købe lodsedler i august!

    Rikke, jeg synes det er så hyggeligt med sådan en lodseddel selvom det ikke er så tit vi spiller.
    Der er utroligt mange traditioner med i det her, jeg læste et sted, at 98% af Spaniens befolkning spiller med. Det synes jeg imponerende taget i betragtning, at 20€ faktisk er mange penge for mange spaniere.

  6. Hejsa,

    Ja saa maa vi bare haabe…”q nos toca el gordo” 🙂

    Kan I nu have en rigtig god jul og ha en god tur hjem til Danmark.

    Haaber det gaar bedre med foden, og du er kommet dig over dit “styrt” i Carrefour. Ihh altsaa….

    Hils Sergio mange gange.

    /June

  7. Hej du, det blev ikke os i år, men hvor var de unger bare så søde, da den store kom 🙂
    Håber også i får en dejlig jul, i er vist taget afsted?
    Foden er godt på vej til at blive god igen, jeg må endda svømme nu. Jeg kan slet ikke vente med at komme i gang igen.

Skriv et svar

