Startskud

Efter et par dages sløjhed med feber under dynen, er jeg endelig kommet op til overfladen. Det er nu i grunden en meget rar dag, at blive frisk på, 1. december. Vi har fået købt ind til og lavet en adventskrans eller fad om man vil. Adventskranse og gran er ikke lige sådan at opdrive, men jeg brugte fantasien og fik fremtryllet det, som nok må betegnes som en utraditionel og moderne adventskrans. Den har dog fire lys, som det hedder sig.
Desuden er kasserne med julepynt fundet frem, al den julepynt som jeg har samlet sammen gennem årene, den julepynt som min mor lavede da filtproduktioner var på højeste mode, den julepynt som jeg har arvet og fået i gave. Alt den julepynt er selvfølgelig kommet med til Spanien. Julestjerner og -træ er også i sigte, Fernández har nemlig bebudet, at min svigermor, som er indehaver af en blomsterforretning, nok skal levere hvad jeg gerne vil have on the house.

spansk_advent.png

Til frokost blev der kogt risengrød for ligesom at få julen helt ind under huden helt fra start. Mens jeg var ganske begejstret, var Fernández mindre vild i varmen. Han mener, at risengrød er en dessert, hvilket det faktisk også er i Spanien. Arroz con leche, som minder unægteligt om risengrød men serveres dog kold. Det gør det bare så meget sværere at sælge risengrød som et godt gedigent frokostmåltid…

17 thoughts on “Startskud

  1. Vi skal også ha’ risengrød i aften. Heldigvis er Kasper vild med det. Men godt du fik din risengrød og lidt julestemning ind under huden. Dit adventsfad er fint! Jeg elsker mønsteret på fadet!

  2. Dejligt at du er kommet til overfladen igen. det er et flot fad du har fået lavet, synes jeg.
    Min kæreste er i Spanien igen igen.. i Valencia indtil han tager til Madrid et par dage på tirsdag. Kan det passe, at det hedder Macedona, der hvor han skal montere de der ski’e robotter? (Skulle være Eropas største lager)

  3. Jeg synes altså, at din adventskrans er utrolig smuk!!! Den kan du sagtens være stolt af!
    Man lærer jo at finde alternative måder at få sine julenødvendigheder på, når man bor i udlandet.
    I Belgien kan man ikke få grødris – eksisterer ikke!! Så jeg køber faktisk spanske søde ris – jeg kan ikke huske navnet – men det må være dem, de bruger til den dessert du omtaler. Men det er det tætteste jeg kan komme på grødris, og jeg kan få dem i en spansk viktualieforretning.

    Fortsat god bedring… håber, at du også har hørt nyt om foden?

  4. Du er da lykkedes gevaldigt med adventsfadet, så det kan du roligt være meget tilfreds med 🙂

    Risengrød forsøgte jeg at lokke med tidligere i dag, men jeg er den eneste i familien, som synes, at det er værd at spise. Jeg ender ved med at måtte koge en enkelt portion til mig selv snart 🙂

  5. Hej Therese og velkommen til 🙂
    Jeg tror desværre bare det bliver mig, som falder i svime over risengrøden her 😉 Omvendt er der også et par spanske julesager, som ikke lige får mig op under loftet. Pyt skidt, vi overlever heldigvis 😉
    Fadet er faktisk en tallerken. jeg kunne ikke lige se min husholdning være fyldt af det, men som adventsfad er det nu meget sødt.

    Joan, hedder det Mercadona? Vi handler altid i det supermarked. Det er god kvali og gode priser 🙂

    Pernille, du har adgang til det hele deroppe i Bruxelles 🙂 I Spanien bruger man ofte grødris til paella, så jeg brugte bare hvad der var i skabet.
    Jeg har desværre ikke hørt mere ang. foden. Lægen skulle ringe fredag, men jeg hørte aldrig noget. Mandag morgen ringer jeg til ham… igen! Foden er i bedring men jeg kan ikke gå på den, så jeg vil meget gerne høre resultatet af scanningen 🙂

  6. Ja, det er sådan det hedder…..

    god bedring med foden. og nu får jeg lyst til risengrød. Og er alene hjemme, så mon ikke det bliver aftenens menu

  7. Liselotte, lad os bare sige at de var så at sige noget nær det eneste Carrefour havde, der lugtede lidt af jul, og så havde jeg jo lige lidt julehjertenips med fra de nordlige breddegrader 🙂

    I må i gang med at koge en klat til jer selv, Liselotte og Joan. Det er også nemmere at styre i små mængder, det brænder ik’ sådan på 😉

  8. Det glæder din gamle mor, at julepynten er kommet frem fra arkivet!Og det kunne bruges, selvom du er kritisk! Håber Sergio også er glad for det.

  9. Det var da godt du er ved at være frisk igen.

    Det er nu en fin advendtsfad du har fået lavet.

    Risengrøden… den kan jeg ikke lide, men jeg syntes det er så dejligt at lave 🙂

    Rigtig god weekend og jeg håber altså du får fat i lægen på mandag

  10. Du er da ik’ gammel, mor 🙂
    Jeg synes nu ikke jeg er specielt kritisk, bare mest glad for de ting, der betyder meget for mig. Bl.a. alt dit håndarbejde fra de gode gamle dage.

    Marianne, tak for det 🙂
    Jeg kan simpelthen ikke forstå, at folk ikke kan lide risengrød, det smager da så deeeeejligt :-). Jeg skal nok få fat i lægen på mandag, om jeg så skal tage derhen og prikke ham på skulderen…

    Hejsa Signe og velkommen til 🙂
    Det er altså dejligt nemt med et fad, der er ikke noget, der kan gå ild i, og heller ingen drys.

  11. Det er da for dårligt, Fisker, at lægen ikke ringede til dig, som han lovede – sikke en torsk (som min mor plejede at sige). Risengrød med kanel og smørklat i midten er noget af det lækreste efter min mening. Rigtig juleagtigt. Og resterne kan man jo lave risalamande af. Din adventskrans er bare super flot!

  12. Jeg hopper altså på Fernandez her (skal nok passe på han ikke bliver helt flad)… risengrød siger mig absolut intet. Stik mig en frokostfisk i stedet *G*

    Hvor lyder der træls med den fod, og totalt dårlig service, at du ikke har kunne få besked omkring scanningen. Håber du kan få lidt svar meget snart. Rigtig god bedring med den.

    Vi har noget familie i Andorra og jeg har netop hørt, at årets julepakke er på vej til Danmark. Det er altid spændende, at se, hvad de finder på at sende til os nordboer. Det plejer at være gode sager.

    Din adventskrans er præcis som jeg kan lide den, så kun roser her fra. Og sikke en skøn ting, at du kan få julegrønt fra svigermor 🙂

  13. Tak, Madame. Nu er der heldigvis lidt klaring på foden… Langt om længe.

    Johanna, hvor hyggeligt at i får julepakke fra Andorra. Mon ikke der skulle være lidt specialiteter til julen 🙂

  14. Hej. Først vil jeg da ønske dig rigtig god bedring med foden, det er ihvertfald træls at gå og døje med.

    M.h.t. risengrøden tror jeg også der er mange mænd, der ikke synes at grød er “rigtig mad”.
    Jeg kan huske engang jeg serverede grød til aftensmad,for min mand (for rigtig mange år siden),der fik jeg da også lige den besked at “det plejer vi godt nok ikke i min familie”. Så det var sidste gang jeg serverede det!

    Ellers godt fundet på med adventskransen. Nød lærer vel nøgen kvinde at spinde.

  15. Hej Pernille!

    Det er, som vi før har skrevet, en stor fornøjelse at læse de små breve, som du får af alle dine veninder.

    Endelig fik du så svar fra lægen. Nu lysner det åbenbart.

    Julen nærmer sig med hastige skridt. Forberedelserne er i fuld gang i de små hjem, især hvor der er børn. Så kan tankerne godt gå tilbage til den gang, hvor vores var små.

    Vi skal i år være alene juleaften for første gang i mange år, idet vore børn hidtil har skiftet til at holde jul sammen med os enten i Århus eller i Haderslev. I år har de fundet på at holde julen i udlandet. Så de kører til Østrig den 22. og holder jul dernede samt skiferie. Det glæder de sig til. Ikke mindst drengene til at komme på skiskole igen og lære noget mere.

    Hav nu en god jul begge to sammen med dine forældre i Ålborg. Du må se at få lært Sergio det vanskelige sprog Dansk. Så bliver alt en del nemmere for alle.

    Kærlig hilsen

    Gudrun og Peder.

  16. Vivi, velkommen til 🙂
    Mænd regner vist ikke et måltid uden kød for et måltid… Sådan skal vi nok regne med, at det vi være altid 😉

    Gudrun og Peder, som kom der endelig lidt fokus i fodsagen, og det går bestemt fremad.
    Det lyder da hyggelig at i skal holde jul alene i hinandens selskab når nu de andre suser på skiferie. Jeg er sikker på, at i forstår at hygge med hinanden og skabe en hyggelig aften lige efter jeres smag 🙂

Skriv et svar

