Nødder og juleknas

Fernández er den med den største søde tand her i husholdningen. Han har nu i et stykke tid snakket om, at han snart skulle ud og have fat i nødder og turrón. Hver gang har jeg sagt, at det var for tidligt, men i fredags fik han mig overtalt. Mest af alt fordi han kom med min yndlingsturrón, nemlig den med mandler og chokolade.

juleknas.png

Turrón er en af Spaniens julespecialiteter. Den fås efterhånden i utrolig mange varianter, men når alt kommer til alt, findes der kun to klassiske slags turrón.
Den mest kendte variant i Nordeuropa er Turrón de Alicante, som er den hårde version bestående af mandler, æggemasse, honning og sukker. Denne slags turrón er smager lækkert, men man skal passe på tænderne, for den er hård som et bolche.
Den anden klassiske variant er Turrón de Jijona, som er en blød, fedtet mandelmasse. Fernández elsker den, men for mit egent vedkommende må jeg indrømme, at der ikke skal mere end en lille flig til, for det bliver for vammelt. Men jeg er jo heller ikke den med den søde tand…
Turrón spises i Spanien som en lille dessert efter maden, og efter supermarkedets udbud, må man antage, at turrón omtrent findes i et hvert spansk hjem i julen. Der var godt nok meget at vælge i mellem.

9 tanker om “Nødder og juleknas

  1. Mmmmmmm – jeg er også mere til salt end til sødt. Men den første udgave du omtaler, må være den jeg har smagt. Og i små doser er det virkelig lækkert. Jeg synes ikke, at det er for tidligt – du har helt sikkert behov for lidt forkælelse med den fod!

    Jeg krydser fingre for scanningen imorgen – men desværre ser det jo ikke så lovende ud?! Bare de får fundet en løsning så du kan komme hjem til julen – krykker eller ej!

  2. MMMM, den du omtaler med både chokolade og mandler, og helst lidt hård, den ville falde lige i min smag. Jeg må desværre erkende at jeg både er til salt, sødt, surt, stærkt og alt muligt mere, suk;)

    Held og lykke med foden, du har da været mere uheldig end hvad som burde være tilladt, grrr, og så lige op til jul (du sku forhåbentlig ik til danmark?)

  3. De lyder enormt lækre begge typer! Jeg har ikke hørt om turrón før, men det er sjovt, som lande har hver deres juletradition.

  4. Pernille, den første udgave findes også i en blød version i Frankrig og Italien. Jeg kan nu godt lide den, men den med chokolade og nødder er bare uhhmmm. Jeg har desværre bedyret over for Fernández, at jeg ikke spiser turrón før den 1. december…
    Jeg krydser også fingre for i morgen. Jeg skal til DK til jul, om så vi selv skal køre! 🙂

    Pia, den med chokolade skal man overhovedet ikke undervurdere. Sidste år havde min svigermor en med marcipan, den var nu heller ikke af vejen…
    Jeg har været skide uheldig, men håber på den bedste med den fod. Og jo, vi skal til DK også hvis det bliver på krykker.

    Madame, Spaniens julegodter er ret anderledes fra de danske. Der findes også nogle, efter min mening, meget mystiske små kager, som bliver til pulver inde i munden. Ren sydlandsk stil.
    Min svigerfamilie er vilde med danske julesmåkager, fordi de ikke er så søde, men i stedet krydrede.

  5. Okay, jamen så må heldet da i det mindste være med dig i håbet om at sneen bliver væk indtil du er indedøre:)

  6. Og sjovt nok bliver spansk turron solgt til chokpriser i danske Netto om sommeren – lige inden udløbsdagen. Men hvad? Vi ved jo heller ikke at det er juleslik 😉

  7. Uf.. elsker marcipan og nødder, og bliver totalt misundelig når andre smovser det i sig. Er desværre blevet temmelig allergisk over for nødder opdagede jeg for et par år siden, da jeg var ved at stille træskoene pga. en valnød. ØVØVØV… jeg vil have nødder.. altså ja aj.. (rødesmileyher)… bare sådan nogle spiselige nogle MED skal.

Skriv en kommentar