Dobbelt op på slægten

I Spanien har man altid to efternavne, det første fra sin far og det andet fra sin mor, altid i denne rækkefølge – man lever vel i land, som på visse områder stadig må betegnes som værende en anelse machopræget. Når man bliver gift beholder ægteparret hver især sine respektive efternavne, mens faderen giver sit første efternavn (som han har fået fra sin far) og moderen giver sit første efternavn (som hun har fået af sin far) videre til de børn der måtte komme. Nogle gange forekommer der nogle lange, lange efternavne, fordi moderen eller faderen har efternavne med bindestreg. Dette er ingen hindring, man giver stadig det første navn videre og så hvis det er to navne bundet sammen af en bindestreg. Nu begynder den opmærksomme læser nok at undre sig, for hvad nu hvis begge forældre tilfældigvis hedder det samme til efternavn (hvilket faktisk forekommer ofte)? Kommer det lille vidunder så i grunden til at hedde Julio Iglesias Iglesias? Svaret er, ja det gør han. For et navn er et navn og en regel er en regel, og man kan jo ikke rende rundt med et efternavn, for så tror folk jo bare, at man ingen far har…!

Ovre i den anden grøft har vi så os danskere (inklusive mig selv), som bare skifter, køber og ændrer for- og efternavne, som vinden blæser, bare fordi vi kan, fordi vi gifter os, eller fordi vi gerne vil hedde et eller andet, som en eller anden i vores slægt hed for 100 år siden.

Man kan jo spørge sig selv, hvad som egentlig giver mere identitetsfølelse…

10 thoughts on “Dobbelt op på slægten

  1. …jamen jamen, Spanien er da også med på navne noderne. Jeg kender op til flere spaniere som kun har et efternavn, eller som kun bruger det ene. Kender et par der er blevet gift og lige nu venter sig. Denne unge får hverken fars eller mors efternavn. Nej han får bedstefars fuldenavn for bedstefar var (er ikke mere) en meget vigtigt person i denne familie. Bedste far har 2 fornavne og 1 efternavn.

    Tilgengæld kan det indimellem undre mig at folk hedder det samme… jeg kender ikke en pige som ikke hedder Maria til fornavn… i hvertfald som et af hendes fornavne… Maria del Mar… eller Rosa Maria… Maria de Montserrat…

    Jeg kender en pige der hedder Maria José og en fyr der hedder José Maria… (hvor underligt er det lige…??). 😀 Velkommen til Spanien.

  2. Annette, jeg tror de Spaniere du kender, som kun bruger et efternavn, stadig har to, det har de alle.
    Jeg har tidligere skrevet et indlæg om det med de der dame/mande eller mande/damenavne. Der er nogle sjove kombinationer, som på dansk lyder helt hen i vejret…

  3. Hehe – ja det er nu lidt spøjst med de dobbelt navne :o)

    Har selv en kusine, hvis forældre er kusine og fætter til hinanden, så hun er blevet døbt Irene Lopéz Lopéz. Et navn fra hver….Til gengæld har hun så ikke fået de efternavne af hendes far, som jeg synes er så flotte og meget mere unikke end Lopéz. Både Malax og Echeverria har de undladt at give hende.

    ….Dem har jeg så heldigvis fået ;o)

    /Amaya.

    Ps. Som du nok kan gætte er min kusine spanier…og min far ligeså.

  4. @Fisker: De har ikke alle 2 efternavne… Min veninde Rosa har kun et… og har altid kun haft et. Jeg spurgte min flatmate derhjemme, hun har 3 fornavne, men kun ET efternavn. Om det så er Catalonien som i forvejen er anderledes på mange andre måder en resten af Spanien, det skal jeg ikke gøre mig klog på… men disse to nævnte, ikke kun bruger et efternavn, de har kun et efternavn. (de er begge født og opvokset i Catalonien).

  5. Det var tankevækkende, tak for en spændende fortælling, som jeg intet anede om. Ja, her går folk rask væk til numerolog og får ændret deres navn flere gange i livet – men jeg tror, jeg foretrækker den spanske model 😉

  6. Jeg kan tilføje at den spanske tradition med dobbelt efternavn går helt tilbage til de katolske konger (Det var dem der uddrev maurerne fra Granada i 1492). Man siger at det dobbelte efternavn var for at se som der var jøder i familien (jødeforfølgelse hører ikke kun nazitiden til). Reglen blev dog først lovfæstet af Javier de Burgos i 1835.

    Det fremgår af de spanske love f.eks. http://www.codigo-civil.net/blog/?p=171 at man selv kan vælge hvilken rækkefølge man vil have de to efternavne i.

    Hvis en udlændig søger om spansk statsbogerskab og kun har et efternavn (og man ikke kan determinere det andet), vil det ene efternavn blive gentaget som i Fiskers eksempel.

    Vi har valgt at give vore søn et efternavn med bindestreg i Danmark og almindeligt dobbelt efternavn i Spanien (sådan er han indskrevet i kirkebogen og registro civil). På den måde får han (næsten) samme efternavn i de to lande.

  7. Jeg synes da, at det er ret fremme i skoene at kvinden beholder sit efternavn ved ægteskab – den var sandelig ikke gået i katolske (chauvinistiske) Belgien eller Frankrig. Medmindre man ville anklages for at være ultra-feminist!

    Den mand, som var skyld i min udvandring fra DK, var franskmand – og dengang det endnu var på tale holdt jeg fast i at mit efternavn skulle beholdes…. hvormed jeg fik flere generationers vrede nedkaldet over mig! Men hans efternavn var altså Nil!!! Og kombinationen fik mig til at føle mig som en tegneseriefigur… men det blev jo ikke aktuelt i længden! Men din teori holder med mine spanske kolleger 😉

  8. Amaya, velkommen til! Det er nu komisk, det med to ens efternavne. Første gang jeg hørte det, troede jeg det var en joke 😉 Jeg tror det forekommer ofte, fordi der tidligere var mange kusiner og fætre, som giftede sig med hinanden.

    Annette, der kan man bare se. Det må være katalonsk så (se Rikkes kommentar) 🙂

    Madame, jeg har et mellemnavn og et efternavn. Efternavnet, som var et -sen efternavn, ændrede jeg for 5 år siden til min morfars efternavn, for der var nemlig ikke flere i min familie, som hed det. Jeg kunne aldrig finde på at gå til numerolog for at få at vide, at jeg ville få det meget bedre hvis jeg hed Fiskær 😉

    Rikke, tak for din kommentar, den gav lidt mere dybde i mit indlæg. Det er interessant, at der er så stor forskel på navnelove, man skal da lige være på forkant.

    Pernille, kvinden får lov til at beholde sin slægts navne og tilmed give hendes fars navn videre, men når hendes børn får børn, ryger hendes navn ud af slægten, så det er stadig ret machopræget.
    Jeg kan godt forstå, at du ikke ville hedde Nil (der fik du mig til at grine!). Jeg hedder også Pernille, og ville heller aldrig tage navner Nil 😉

  9. Fisker, den danske navnelov er heldigvis blødt meget op pr april 2006 (derfor blev min søn ikke navngivet før), så næsten alt kan lade sig gøre i Danmark nu. Dog kan man kun have eet efternavn. Alt andet vil være mellemnavne. Undtagelsen er dog udlændinge – f.eks. spaniere (som min mand), men i praksis bruger man altid hans sidste efternavn i offentlig kommunikation.

    Iøvrigt står der også i den spanske lovgivning at man kun kan have to fornavne, sjovt ikke?

  10. Hi !

    Jeg kunne godt tænke mig at ændre mit efternavn så jeg kun hed Sophie … Spansk efternavn , det skal være flot og elegant og sexuelt, men nemt at udtale 🙂 .
    Min fødselsdag hedder 150789 – og så har det noget med helgner at gøre – men det intressere mig ikke som sådan, men det kunne være en af jer derude som kunne finde ud af sådanne nogle ting.

    Hvis i har et godt efternavn ville jeg blive dybt lykkelig og taknemlig hvis i gad at sende mig en sms med det til 31234573 eller sende det i en mail til sophiie@live.dk gerne skriv ” NAVN ÆNDRING ”

    Mvh Sophie Foldager

Skriv et svar

