Segovia

Mens tøserne var på besøg, havde vi planlagt en dag ud af byen, nemlig til Segovia, som ligger ca. 100 km nord for Madrid i Castilla y León. Efter en noget forlænget køretur (Fernández mente at GPS’en snød os) ankom vi skrupsultne til Segovia. Inden opdagelserne kunne begynde skulle sulten selvfølgelig stilles.

middelalderlige_segovia.png

Den gamle del af Segovia er et UNESCO World Heritage Site, først og fremmest på grund af byens yderst velbevarede akvædukt, men også på grund af byens gotiske katedral fra 1600-tallet og byens borg fra 1100-tallet. Akvædukten er et at de bedst velbevarede romerske monumenter på den iberiske halvø. Dens formål var at transportere vand fra bjergene og til byen.
Den gamle bydel minder til dels om Toledo (eller også er det omvendt) med små stræder, kirker, monumenter og butikker med souvenirs, middelaldereffekter og keramik. Segovia er, ligesom Toledo, en rigtig hyggelig landsby at tilbringe dagen i. Der er bestemt ingen tvivl om, at historiens stærke vingesus regerer her.

8 thoughts on “Segovia

  1. Hvad er det for en figur, der står i 2. bue fra venstre???? Imponerende ellers… jeg kender ikke Spanien forfærdeligt godt – Sevilla, Alhambra, Barcelona etc. Men der jo ligeså mange fantastiske gamle bygningsværker at se som i Frankrig og Italien f.eks.!

  2. Det er dejlige billeder, du har taget i Segovia. Det navn minder mig om guitarspilleren, der har samme navn. Jeg kender desværre kun Spanien fra Mallorca, og der er også spændende visse steder. Og akvadukter har jeg set i Rom. Det er dybt imponerende bygningsværker med vingesus …

  3. Pernille, det er også først nu jeg rigtigt kommer omkring til steder, som man sjældent rejser til med mindre man tilbringer mere end en uge i Spanien. Det er skide hyggeligt at komme lidt ud i regionerne og se en lige så smuk historie som i de store byer. Salamanca er også på listen over en af de næste steder, jeg gerne vil besøge.
    Jeg så først figuren da jeg lagde billederne ind på computeren, men det ser ud til at være en mindeplade af en slags og så det spanske flag.

    Madame, godt du lige kan vise mig, hvordan man staver til akvædukt! Du har helt ret, det er en guitarspiller Andres Segovia, født i Andalusien men dog ikke flamencoartist.
    Vi har faktisk planer om at rejse til Mallorca næste sommer. Min chef er der fra, og vi vil forsøge at leje noget gennem ham og så bare holde ferie langt væk fra alle turisterne på den lokale måde, måske tager vi endda bilen med 🙂

  4. Du har helt ret, Marianne. Tænk hvis jeg havde skrumlet mens inden de kom… Når nu det skulle være, skete det på det helt rigtige tidspunkt, nu kan jeg sidde og vente på, at det lige så stille bliver jul 😉

  5. Jammen du MÅ til Salamanca! (Der mødte jeg jo min dejlige mand). Jeg har ikke selv været der i nærmest 15 år, men har planer for det til efteråret, hvor vi har lejet et hus tæt på Cáceres.
    Specielt skal man tage til området Van Dyck i Salamanca og spise pinchos. Fantastiske og meget billige tapasbarer (altså for 15 år siden). Der er også det vildeste natteliv.

    Men tilbage til Segovia, så er det en fantastisk smuk by. Uha, der ville jeg også gerne hen igen.

Skriv et svar

