Pesetas

Jeg har altid haft en underligt forhold til EU og euro. Jeg syntes, at det var enormt smart, at alle de europæiske lande havde samme moent, men naar det kom til Danmark, saa syntes jeg, at det ville vaere en skam, hvis vi skulle af med vores elskede kroner. Man kan vel kalde det et ambivalent og til nationalistisk/nostalgisk forhold til penge.
Befinder man sig uden for Spanien er pesetas for laengst en uddoed moent. Doed og begravet. Men i Spanien er pesetas staerkere end nogensinde, altsaa virtuelt. Man faar saagar oplyst prisen i baade euros og pesetas i flere butikker, og snakkes der huspriser foregaar det altid i pesetas. Jeg er slet ikke med paa pesetasrenæssancen (eller maaske har de aldrig vaeret helt vaek fra rampelyset), og skal altid lige spoerge om kursen (hvis man kan sige det om en moent, som ikke eksisterer mere?), naar folk diskuterer de meget urimelige huspriser, der er i Madrid.
Egentlig har jeg faaet det indtryk, at de fleste spaniere slet ikke ville af med deres pesetas dengang det blev aktuelt, og maaske er det derfor, at de lever i bedste velgaaende 7 aar efter de doede.

7 thoughts on “Pesetas

  1. Undskyld jeg sådan blander mig her på din blog… men jeg har nøjagtig det samme forhold til Euro’en. Måske er det fordi os udenlandsdanskere for det første ikke har samme forhold til det lands møntfod, hvor vi har bosat os – i mit tilfælde Bruxelles, som også har en håbløs vekselkurs (40,33999). Men også fordi – når vi er hjemme er det jo dejligt, at alt er ved det gamle 😉

    Jeg synes, at det er dejligt at have mine danske mønter, der venter på næste hjemrejse!

    Belgierne har nøjagtig samme forhold til EUR – de snakker stadig i Belgiske Francs når det gælder huskøb etc. Man kan hurtigt blive forvirret når de snakker om himmelske summer for et hus – indtil man lige får omregnet. Sådan ville det nok også være i DK!

  2. Hej Pernille,

    Du skal vaere velkommen til at blande dig 🙂

    Jeg tror du har helt ret, os der bor ude har ikke noget forhold til det paagaeldende lands penge. Jeg har ogsaa en lille pung til kroner, som ligger i skuffen og venter paa naeste tur nordpaa.

    Jeg egentlig overrasket over at hoere, at belgierne ogsaa stadig snakker i belgiske franc. Jeg troede kun det var spanierne, som ikke kunne give slip.

  3. Jeg har egentlig længe haft det omvendt med den danske krone. Jeg syntes det var noget pjat at danskerne ikke ville have euro’en… men nu hvor jeg som du bor i spanien og har hørt hvordan alting næsten er steget til det dobbelte af hvad ting kostede før (omregnet til Pesetas) og det samme skete i Irland og i Holland så syntes jeg ikke længere at det er så fedt at skifte til euroen. Jeg har ikke et bestemt forhold til den danske krone… det er jo “bare penge”… men jeg ser ingen grund til at ting skal stige endnu mere bare fordi man skifter møntfod.

    Her i Barcelona foregår det også i Pesetas… huspriser, biler, osv… i pesetas.

  4. De eneste der har fordel af møntnostalgi er bankerne, og de ved nok hvordan man lyncher kunderne alligevel.

    (Her skal lige indskydes at jeg her i landet oplevede overgangen fra punt til euro, det var en let og smidig overgang uden den store nostalgi men ejendomsmæglerne (af en vis alder) kan endnu bruge punt af og til … Jeg fandt ikke overgangen besværlig, for jeg levede med punt i 5 år og kendte deres værdi. Den er nu udhulet, men ikke så meget som Annette hævder, med euroens komme, men det er en anden snak.)

    Jeg rejser stort set kun mellem DK/UK/IE og skal bruge ikke mindre end tre møntfødder. Det er latterligt dumt at både danskerne og britterne er så stupide at de ikke kan se at de i virkeligheden kun snyder sig selv på denne måde!

    Kærlig hilsen,
    Anti-bankgebyrvaranen I Eire! 😉

  5. Jeg er helt enig med dig i, at bankerne tjener fedt på valutagebyrer. Alene af den grund har jeg stadig en bette konto i en go’ gedin nordjysk bank (men kontoen går jo desværre ikke direkte til nationalbanken…).
    Da jeg boede i Danmark betalte jeg ikke vekselgebyr, så det var ingen sag at rejse ud verden med lommen fuld af kontanter 😉

  6. Her i Sevilla er det det samme, naar det drejer sig om meget dyre ting (biler, boliger og statsbudgetter) snakker man i pesetas. Naar interesserede ringer for at hoere prisen paa den lejlighed jeg har til salg, beder de altid om prisen i pesetas. Jeg har heldigvis boet her saa laenge at jeg kender vaerdien af pesetas og euro i forhold til hinanden, og i forhold til den danske krone, saa det er ikke saa forvirrende. Det bliver det naar spanierne begynder at tale i duros, en endnu aeldre moentfod. Der gaar 20 duros paa 100 pesetas, som er 4,50 kr. og 0,60 euro, men det bliver mange tal at jonglere rundt med i hovedet, saa naar det kommer ud over de 20 duros staar jeg af.

  7. Jeg tror faktisk det er endnu mere udbredt i Andalusien, Anja. Naar vi er i Écija er folk er bare vilde med at snakke om prisen paa deres hus, loen, bil, telefon, hvor lidt de betaler i laan, og alt det de har planer om at koebe, og saa er de gode til at laegge en paen slat pesetas oveni 😉

    Alt dette bliver vel og maerket diskuteret mens de staar med haanden paa hinandens skulder og eller klapper (lidt haardt) hinanden paa ryggen. Rent skuespil…

    Det er vist den typiske señorito Andaluz…

Skriv et svar

