Catedral de Santa María

Fredag var som bekendt Spaniens nationaldag og dermed fridag. En indbydende mulighed for at køre ud i det blå og opleve. Hr og Fru Fisker havde tidligere bedyret, at de godt kunne tænke sig en tur ud af Madrid, og derfor var Toledo et nærliggende mål for en udflugt.

santa_maria_2.png

Et af Toledos vartegn er katedralen Santa María. Katedralen var underopførelse gennem 200 år og er blandt andre udsmykket af El Greco og Goya. Katedralen er enorm og indeholder mange interessante historier og kostbare effekter fra de mange århundreder den har eksisteret.

santa_maria.png

Selv Fernández, som ikke er lige begejstret for sightseeing, slentrede rundt, læste skilte, så filmklip og studerede malerier og rober. Dog fik han tilføjet at de i Écija har kirker, som er lige så imponerende, og der endda er gratis entre. Vi lader det være op til den enkelte at vurdere det udsagn.

haab.png

De obligatoriske lys var også på plads, klar til at tændes mod en mindre donation. Håb, bønner og tanker hjælpe til med at holde den katolske kirke oven vande. Personligt synes jeg, at det er en smuk tanke at tænde lys for nogen eller noget, men jeg ærgrer mig hver gang over det noget uæstetiske design, man bruger til denne symbolske handling.

7 thoughts on “Catedral de Santa María

  1. Brandfaren er selvfølgelig minimal, når lys tændes på den viste måde, men der mangler da det her med tid til eftertanke, synes jeg…

  2. Jeg er helt med paa, at brandfaren mindskes med elektriske lys, men hvor ville det vare vaere saa meget paenere og passe saa meget mere til kirkens anden pompoese inventar, hvis man ofrede lidt penge paa lys, som rent faktisk ligner levende lys…

  3. Det må da være noget nyt med de elektriske og meget ucharmerende lys. Jeg er sikker på at de var levende lys for snart 20 år siden da jeg havde min gang i de spanske kirker. Vi købte iøvrigt dengang lysene med hjem til hygge ved middagsbordet. De brændte op på under ½ time, osede og lugtede fælt. Ærgeligt med traditioner der går tabt for sikkerhedens skyld. Snart kan vi vel heller ikke sætte levende lys på vores juletræer.

  4. Irene, tak for linket, det vil jeg glæde mig til at læse. Jeg er sikker på at både historien og sproget er godt nok 🙂

    Rikke, det er totalt ucharmerende og en skam når nu lysene er så vigtige. Jeg har enkelte gange tændt lys og når man kaster penge i blinker hele skidtet og til sidst tændes en pære(ja det lyder næsten som en flipper maskine).

    Jeg skal huske ikke at købe de lys, hvis de overhovedet findes mere 😉

  5. Skønt med sådan en fridag lige før weekenden. Og tak for spansk historie og ikke mindst super flotte og stemningsfyldte billeder 🙂

Skriv et svar

