Verdens bedste olivenolie

Sidste weekend da vi havde gæster, havde de medbragt fem liter af verdens bedste olivenolie (i følge dem selv). Olien kommer fra Molino de la Merced, en lokal mølle i Écija. Oliven og olivenolie er vigtige faktorer i Spanien og ikke mindst i Andalusien. Rent faktisk står Andalusien står for 80% af Spaniens olivenolieproduktion, og omkring 60% af verdens olivenolie er fremstillet i Andalusien. Herunder hører endda olivenolie aftappet i Italien.

molino_de_la_merced.png

En femliters oliedunk er lige lovligt meget at håndtere på engang, og i dag lykkedes det mig at finde en mindre oliekande, som gør det meget nemmere at distribuere olien. Nu kan vi endelig tage hul på den. Verdens bedste olivenolie. Det kan da kun indbyde til en omgang salat til aftensmaden.

5 thoughts on “Verdens bedste olivenolie

  1. Ja, fem liter er ikke sådan lige at jonglere med, men de holder længe.

    Oliekanden er en helt traditionel, spansk ting til €3 – ikke noget fancy dér. Jeg købte bare, hvad jeg har set min svigerinde bruge. When in Rome…

  2. Jeg klager bestemt ikke, Anne. Jeg dufter til den hver gang den bliver brugt, og den dufter bare saa godt. Saadan en dunk koebt direkte fra moellen koster ikke mere end €16, saa det er lige foer jeg kan bade i den ogsaa 😉

  3. Pingback: For en arms penge « fisker & fernández

Skriv et svar

