Rød mand stå, grøn mand gå

red-light-round.jpgFor mig er det helt basal trafiklære, der er noget at forholde sig til, og det er ikke engang indviklet. Selv børn kan forstå det, og det må da give forældre en hvis sikkerhed, at hvis deres børn kan denne helt simple sætning, er de også i stand til at krydse vejen sikkert. Men jeg blev klogere, heldigvis kan jeg kun sige, for det har muligvis reddet mig fra flere fatale uheld. Hernede betyder rød mand også stå, men jeg er sikker paa at grøn mand betyder gå, men kig for helvede godt efter, om der kommer en bil høvlende over for rødt og massekrerer dig i fodgængerfeltet. For det er næsten så sikkert som amen i kirken, at der er (på de store befærdede veje her i Madrid) en eller flere mindre begavet personer, som kørergroent-lys-rund.jpg over for rødt, ikke orange, men knaldhamrende rødt – ja, fodgængerfeltet er blevet grøent, og det skifter mig bekendt ikke synkront med lyset bliver røedt for bilisterne. Der går gerne lidt tid, efter bilisterne har rødt til lys til, det skifter til grønt i fodgængerfeltet, netop for at redde folk fra mindre begavet bilister, der ikke har hjerne til at huske at rød betyder stop.

Jeg ryger helt op i det røde felt, naar jeg dagligt ser og bliver udsat for biler, der kører over for rødt, og dermed bringer andre mennesker i fare. Jeg har overhovedet ikke lyst til at blive invalideret eller i værste fald miste livet til en anden persons vanvidskørsel. Så hold sgu da for fanden lige op med det! Nu!

Ja, jeg tror ikke de spanske bilister nogensinde får min personlige besked, men nu er den da blevet helt og aldeles offentlig (så kan de bare lære dansk, hvis de vil noget…), og jeg har fået luftet godt og grundigt ud… Ahhhhh, det føles godt!

One thought on “Rød mand stå, grøn mand gå

  1. Hvor er det godt, du har lært noget om trafiksikkerhed i din barndom. Jeg er sikker på du kan kan lære dem noget fra din barndom, hvis du ellers råber højt nok.

Skriv et svar

